Grzyby trujące i jadalne – prawda i mity. Ciekawostki o grzybach

Fot. Michele Pegoraro[CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com Fot. Michele Pegoraro[CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com

Trującego grzyba można rozpoznać po niebieskim kolorze, jaki uzyskuje po odcięciu nóżki. Aby pozbyć się trucizny należy jak najszybciej go ugotować, najlepiej kilkakrotnie. Jakie jeszcze absurdalne stwierdzenia na temat grzybów można usłyszeć od naszych babć i ciotek?

Kapelusze pełne witamin

Jeden z  najpowszechniejszych mitów to stwierdzenie, że grzyby nie są pełnowartościowym posiłkiem. Oczywiście najbardziej cenimy je za smak i aromat, ale niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że są one źródłem wielu witamin i mikroelementów.

Dietetycy cenią grzyby, za dużą zawartość błonnika. Jest w nich też sporo białka, prawie tyle samo co w mięsie. Najwięcej białka jest w pieczarkach hodowlanych – aż 44 procent. Suszone borowiki zawierają prawie dwa razy więcej białka niż mięso wołowe. Natomiast zawartość tłuszczów jest iście dietetyczna – zatem grzyby są pokarmem niskokalorycznym (200-400 kcal na 100 g).

Także badania naukowe potwierdzają, że grzyby są cennym źródłem witamin i minerałów. Stężenia poszczególnych witamin (na przykład B2, B3 czy B5) porównywalne są z takimi produktami wzorcowymi, jak wątroba, drożdże czy marchewka  – na przykład 100 g Świeżych grzybów jest w stanie zaspokoić około 20 proc. dziennego zapotrzebowania na niacynę i około 20 proc. na witaminę B2.

Grzyby są również bogatym źródłem substancji mineralnych – mogą one stanowić nawet 30 proc. suchej masy grzyba. Szczególnie cenione są grzyby rosnące na drzewach. Podłoże, na którym się rozwijają wpływa na skład mineralny grzybów, a tym samym eliminują obecność metali ciężkich, które często występują w glebie. Można więc powiedzieć, że jako pokarm grzyby są i pełnowartościowe, i pożywne, i dietetyczne.