Poznaj niesamowite i dziwne ptaki

Burzk szary. By JJ Harrison (jjharrison89@facebook.com) (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons Burzk szary. By JJ Harrison (jjharrison89@facebook.com) (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Ptaki są najbardziej zróżnicowaną gromadą kręgowców lądowych na świecie. Zadziwiają różnorodnością ubarwienia i zachowań. Mają swoje języki i obyczaje. Wśród nich można znaleźć prawdziwe oryginały. W ramach Europejskiego Dnia Ptaków prezentujemy najciekawszych przedstawicieli ptasiej rodziny.

Król parkietu

Ozdobnik lirogłowy, lirogłów (Lophorina superba) to prawdziwy uwodziciel. Mógłby nauczyć miłosnego fachu niejednego mężczyznę. Lirogłów może pochwalić się niebieskimi piórami na piersi, stroszonymi podczas toków, jednak nie ubarwieniem, ale tanecznym krokiem podbija serca dam. W trakcie zalotów ten ptasi tancerz wygina ozdobne pióra w kołnierz  po czym wykonuje skoki do przodu i do tyłu.

Niezwykła inteligencja

O tym, że ptaki krukowate są inteligentne, wiadomo od dawna. W licznych doświadczeniach udowodniono, że wiele krukowatych potrafi twórczo rozwiązywać problemy, jakie przed nimi stają. Gawrony udowodniły prawdziwość jednej z bajek Ezopa, powstałej 2000 lat temu. Według opowiastki, spragniona wrona potrafiła podnieść poziom wody w dzbanie wrzucając do niego kamienie, dzięki czemu mogła się napić. Naukowcy z Cambridge udowodnili, że gawron potrafi być równie mądry jak bajkowa wrona. W niezwykłym eksperymencie przed tym ptakiem postawiono wąską tubę z niewielką ilością wody, na powierzchni której pływał robak. Gawron szybko spostrzegł, że aby dosięgnąć owada, wystarczy podnieść poziom wody. W tym celu wrzucił do tuby znalezione obok kamienie. W kolejnej odsłonie doświadczenia ptaki mogły korzystać z kamyków różnej wielkości i szybko okazało się, że znacznie chętniej wybierają te większe. Dzięki temu mogły szybciej i przy mniejszym wysiłku sięgnąć dziobem robaka.