Wiewiórka - opis, występowanie i zdjęcia. Zwierzę wiewiórka ciekawostki

Kacper Kowalczyk
Wiewiórka pospolita (ruda) By Eichhörnchen_Düsseldorf_Hofgarten.jpg: Ray eyederivative work: Crisco 1492 [CC-BY-2.0-de], via Wikimedia Commons Wiewiórka pospolita (ruda) By Eichhörnchen_Düsseldorf_Hofgarten.jpg: Ray eyederivative work: Crisco 1492 [CC-BY-2.0-de], via Wikimedia Commons

Nie znam osoby, która słysząc hasło „wiewiórka”, chociaż przez moment zawahała się i zamyśliła, cóż to za zwierz! Oczywiście na pierwszy plan wysuwa się najpospolitsza polska wiewiórka, czyli wiewiórka ruda zwana również pospolitą (Sciurus vulgaris). Jak wygląda życie pospolitej wiewiórki? Po co rudym gryzoniom taki długi, puszysty ogon?

Wiewiórka na sucho

Z wierzchu kolor sierści ma brązowo-pomarańczowy, a pod spodem biały brzuch oraz podgardle. Na szczycie małżowiny usznej znajdują się frędzle, będące skupiskiem sierści. Niewątpliwie najbardziej charakterystyczną cechą gatunku jest puszysty, dość długi ogon. W momencie przeskoku z gałęzi na gałąź pomaga on ssakowi utrzymać równowagę. Długość ciała waha się w granicach 20-30 cm. Do tego należy jeszcze doliczyć ogon, który mierzy nawet do 25 cm. Co ciekawe wiewiórki zamieszkujące obszary nizinne są jaśniejsze od tych, żyjących w górach.

Zasięg występowania gatunku ogranicza się do Europy oraz północnej Azji. Wiewiórkę można głównie spotkać w lasach iglastych, liściastych, parkach oraz ogrodach. W ciągu roku wyprowadza do nawet trzech miotów, w których rodzi się do 7 młodych. Ciąża trwa 37-40 dni, a po porodzie przez 8 tygodni matka karmi młode własnym mlekiem. Samce nie troszczą się o potomstwo. Młode w wieku 2,5 miesiąca zaczynają same poznawać uroki otaczającego ich świata. Głównym pożywieniem wiewiórki są nasiona, pędy roślin, grzyby, owoce, nie pogardzi również owadem.

Młoda wiewiórka pospolita Fot. Dave_S. /Flickr CC[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Osesek wiewiórki, Fot. By JJM [Public domain], via Wikimedia Commons
Grozi nam ekspansja wiewiórki szarej?