Żaba trawna - opis, występowanie i zdjęcia. Płaz żaba trawna ciekawostki

Żaba trawna, fot. Kacper Kowalczyk Żaba trawna, fot. Kacper Kowalczyk

Jest najbardziej rozprzestrzenionym płazem bezogoniastym, przynajmniej w Polsce. Można spotkać ją wszędzie tam, gdzie choć trochę wody, gdzie wilgotność jest na tyle duża, by jej skóra nie wyschła. Skacze to tu, to tam. Czasami skacze nawet w centrach wielkich miast, co może budzić zdziwienie. Najważniejsze jednak, że jest. Bo gdyby i jej brakło, mielibyśmy do czynienia z naprawdę wielką katastrofą ekologiczną. Zatem cieszmy się widokiem żaby trawnej, którą mamy i jeśli nic nie zepsujemy, to mieć ją nadal będziemy.

Żaba brunatna

Gdy spojrzałem na listę łacińskich synonimów nazw żaby trawnej, złapałem się za głowę. Doliczyłem się ich aż 68!!! Taka liczba powinna robić wrażanie, podczas gdy przeważnie jeden gatunek posiada jedno określenie, chyba że doszło do zmiany systematyki i przyrodnicy jeszcze nie przestawili się ze starej na nową nazwę, wówczas zamiennie używane są dwie nazwy, co nie jest traktowane jako błąd. A skąd taka różnorodność nazw? Jedną z przyczyn może być bardzo różnorodne ubarwienie tego płaza. Bo chociaż brązowe, to w licznych odcieniach, a tych nie sposób nie zauważyć. Wielu badaczy widząc żabę trawną o nieco innym ubarwieniu niż typowe, opisane przez Karola Linneusza, uznawało takiego osobnika za odrębny gatunek. Wątpliwości każdemu z obserwatorów powinien jednak rozwiać okres godowy. I taki stan rzeczy tyczy się każdego z nas, bowiem w okresie godowym możemy zaobserwować, że osobniki o nieco odmiennych odcieniach brązu są w stanie ampleksusu pachowego, czyli momentu kiedy samiec zapładnia skrzek i ściska samicę pod pachami znajdując się na jej grzbiecie. To dowodzi, że nieco różne kolory poszczególnych osobników wcale nie muszą oznaczać obecności zupełnie innego gatunku. A co to za grupa żaby brunatne?

Z pewnością nie jest to żadna grupa taksonomiczna, oficjalne uznawana przez systematyków. Ma to raczej związek z tym, że żabowate występują w różnych kolorach, jedna grupa gatunków ma ubarwienie zielone i tutaj zaliczamy żabę wodą, żabę śmieszkę i żabę jeziorkową. W tym przypadku mówimy o żabach zielonych. A druga ma ubarwienie brązowe. Oprócz żaby trawnej jest tam także żaba moczarowa oraz żaba dalmatyńska – najrzadsza przedstawicielka tego rodzaju żab. Charakterystycznym elementem barw jest ciemniejsza od reszty skóry plamka umiejscowiona po bokach głowy zaczynająca się cienkim paskiem na nozdrzach i rozciągająca się poprzez oko po potylicę oraz ciemniejsze paski na nogach. Brzuch żaby trawnej mieni się barwami żółtymi bądź kremowymi, a w wielu przypadkach ma po prostu białą barwę. Wszystkie palce zarówno na przednich, jak również na tylnych kończynach spaja błona pławna, która umożliwia zwierzęciu pływanie. Obie płcie różnią się od siebie wielkością i tradycyjnie jak to na płazy bezogoniaste przystało samica jest większa od samca. Chociaż ta różnica wraz z wiekiem staje się coraz mniej miarodajna, dlatego że im samiec jest starszy, tym większy i potrafi dorastać do rozmiarów niemal równych samicy. Kolejna cecha różnicująca to parzyste worki rezonansowe u samców umożliwiające wykonywanie ich godowych arii. Na dodatek ich podgardle w okresie rozrodczym przybiera niebieskawe barwy, co nadaje im dodatkowego uroku. Można powiedzieć, że to taka specjalnie przybrana koszula na jakże specjalną okazję, bo taką jest czas wabienia samic, jakby na to nie patrzeć. W końcu samce muszą jakoś zaimponować samicy, jeśli chcą przekazać swoją partię genów, a po drugie przedłużyć gatunek, bo tak naprawdę o to w tym całym wiosennym teatrze żab trawnych chodzi. Głos tych zwierząt nie należy do najbardziej zaskakujących, jest to dość głośne kumkanie słyszane przez nas każdej wiosny.