Zwierzęta zimujące w Polsce. Jakie zwierzęta żyją w miastach?

Zimorodek.  Fot. Roberto Verzo[CC BY 2.0 ], Flickr.com Zimorodek. Fot. Roberto Verzo[CC BY 2.0 ], Flickr.com
Z danych statystycznych wynika, że Warszawa ma ponad 1,7 mln mieszkańców. Ile dzikich zwierząt zamieszkuje stołeczne miasto, tego nikt nie wie, jednak z roku na rok coraz łatwiej spotkać tu rzadkich i chronionych przedstawicieli krajowej fauny. Wbrew pozorom, to właśnie zimą najłatwiej podpatrywać życie dzikich mieszkańców stolicy.

Miasto w liczbach

Nowoczesne budynki ze stali i szkła, ruchliwe ulice i całe morze inwestycji – taki obraz miasta przedstawiają miejscy urzędnicy. Mieszkańcy wskażą zapewne na szare blokowiska, problemy komunikacyjne a turyści na interesujące zabytki i dużą liczbę parków.

Jest jednak jeszcze inna Warszawa – dzikie lasy łęgowe nad nieuregulowaną Wisłą, lasy na obrzeżach miasta i Kampinoski Park Narodowy w sąsiedztwie. Do tego rezerwaty w obrębie miasta, liczne parki i aleje ze starymi drzewami oraz kilka cieków wodnych i jeziorek. To wszystko sprawia, że w Warszawie można dziś spotkać wiele dzikich zwierząt: od pospolitych gołębi i sikor po rzadkie bieliki, łosie i wydry.

Jak wynika z wieloletnich obserwacji naukowców, aż 60 proc. fauny występującej na Mazowszu można spotkać w obrębie stolicy. W Warszawie występuje ponad 330 gatunków kręgowców, w tym około 40 gatunków ssaków, 200 ptaków (w tym 130 gatunków lęgowych), 5 gatunków gadów i 11 płazów. A wszystko to zwierzęta stosunkowo duże i łatwiej zauważalne. Bezkręgowców nikt nie liczył, chociaż zapewne liczba spotykanych tu gatunków idzie w tysiące.

Wróćmy jednak do zwierząt kręgowych: co najmniej 30 gatunków spotykanych w Warszawie figuruje w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt. O bogactwie świata przyrodniczego stolicy świadczy też fakt, że warszawski odcinek Wisły wchodzi w skład obszaru Natura 2000 o nazwie Dolina Środkowej Wisły. Jest to ostoja o znaczeniu europejskim a wiele gatunków zwierząt tu spotykanych podlega ochronie, w tym w ramach konwencji berneńskiej i bońskiej. Dla nas oznacza to jedno – spacerując nad Wisłą czy po jednym ze stołecznych parków mamy sporą szansę spotkać różne zwierzęta w tym te rzadkie w skali kraju.

Bóbr europejski Fot. Roman Filipkowski [CC BY 2.0 ], Flickr.com