ENERGIA Z WODORU. PALIWO Z ALG.EKO PALIWO. Produkcja paliwa z alg

Naukowiec Iftach Yacoby prezentuje dwie fiolki zawierające  materiały użyte do badań: z prawej – zielone błony fotosyntetyczne pochodzące z roślin; z lewej – ferredoxin, jeden z dwóch enzymów, które przyczyniły się do zwiększenia produkcji wodoru, fot. Gi Naukowiec Iftach Yacoby prezentuje dwie fiolki zawierające materiały użyte do badań: z prawej – zielone błony fotosyntetyczne pochodzące z roślin; z lewej – ferredoxin, jeden z dwóch enzymów, które przyczyniły się do zwiększenia produkcji wodoru, fot. Gillooly Patrick

Jak wiemy wodór jest obiecującym, czystym i wolnym od węgla paliwem. Może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takich mikroorganizmów są glony. Czemu zatem wodór  nie zastąpił jeszcze bieżących nośników energii?

Podstawowym warunkiem jest opracowanie taniej, wydajnej i szybkiej metody produkcji wodoru. Zatem w czym problem? „Algi tak naprawdę nie są zainteresowane tym, by produkować wodór, one chcą wytwarzać tylko cukier” – powiedział Iftach Yacoby z MIT (Massachusetts Institute of Technology). Jak wiadomo cukier, to jest to, czego algi potrzebują, by przetrwać, a wodór jest tylko produktem ubocznym. Jednak naukowcy znaleźli wyjście z tej sytuacji.

Shuguang Zhang, dyrektor Centrum Inżynierii Biomedycznej MIT oraz dr Iftach Yacoby i Sergii Pochekailov wraz z kolegami z Uniwersytetu w Tel Awiwie oraz z Narodowego Laboratorium Energii Odnawialnej w Kolorado, znaleźli sposób na wykorzystanie bioinżynierii protein, tak  by rośliny produkowały więcej wodoru. Wyniki zostały opublikowane na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Rozwiązaniem problemu jest wprowadzenie do środowiska bytowania alg zmodyfikowanego enzymu, który sprawi, że rośliny przystopują z produkcją cukru, a skupią się na wytwarzaniu wodoru. „Dodanie specjalnego enzymu powoduje, że produkcja wodoru skacze aż o 400 proc. Natomiast produkcja cukru jest zahamowana, ale nie wyeliminowana” – powiedział dr Yacoby. „Gdyby algi w zupełności przestały produkować cukier, to by po prostu umierały z głodu” – dodaje naukowiec. Badania te po raz pierwszy pokazują, jak te dwa procesy konkurują ze sobą. Jednocześnie udowadniają, że konkurencja ta może być w warunkach laboratoryjnych zmieniona na korzyść np. wodoru.

Naukowiec Iftach Yacoby prezentuje dwie fiolki zawierające  materiały użyte do badań: z prawej – zielone błony fotosyntetyczne pochodzące z roślin; z lewej – ferredoxin, jeden z dwóch enzymów, które przyczyniły się do zwiększenia produkcji wodoru, fot. GiDr Iftach Yacoby z lewej lewo i Shuguang Zhang, dyrektor Centrum Inżynierii Biomedycznej MIT  z prawej, fot. Gillooly Patrick
Czy uważasz, że wodór może szybko zastąpić konwencjonalne nośniki energii?