Czemu marchewka jest pomarańczowa?

Freeimages.com/pat herman Freeimages.com/pat herman

Dlaczego marchewka jest taka pomarańczowa? Odpowiedź na to pytanie znaleźli naukowcy, którym udało się odczytać DNA marchwi.

Międzynarodowemu zespołowi naukowców, w którym znaleźli się także badacze z Polski, udało się odczytać i złożyć genom marchwi, który zawiera 32 tys. genów.

Naukowcy zbadali genom zarówno dzikich, jak i uprawnych form marchewki. Dzięki temu naukowcy określili historię ewolucyjną gatunku.

„Wprawdzie znamy już genomy kilkudziesięciu innych roślin, ale to jest genom o jednej z najlepszych jakości” – przyznał jeden z autorów publikacji prof. Grzebelus z Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Jest to o tyle istotne iż marchew należy do rodziny selerowatych do której należą również m.in. selery, pietruszka, lubczyk, kminek, kmin rzymski czy fenkuł. „To rośliny ważne nie tylko ze względów ekonomicznych. Liczą się także ich smak czy wartości odżywcze i prozdrowotne” – zwrócił uwagę badacz. Wcześniej genom żadnego z gatunków tej rodziny nie był zsekwencjonowany.

„Poza tym marchew jest w naszej diecie głównym źródłem beta karotenu – a co za tym idzie  – witaminy A, która jest ważna dla naszego zdrowia. Podstawowym pytaniem było to, jak w roślinie wyewoluowała zdolność akumulacji tego pomarańczowego barwnika” – opowiedział naukowiec. Jak podkreślił, w publikacji w „Nature Genetics”  wyjaśniono genetyczny mechanizm, który sprawił, że marchew gromadzi barwniki karotenoidowe w korzeniach. „A przecież zdolność ta wcale nie jest obecna u dzikich przodków marchwi jadalnych” – zwrócił uwagę naukowiec.