Dlaczego przyciągasz komary?

Fot. John Tann [CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. John Tann [CC BY 2.0 ], Flickr.com

Sezon na komary w pelni. Wiele osób zadaje sobie pytanie – dlaczego komary na nas lecą, dlaczego te owady chętniej atakują jedne osoby, a inne omijają? Odpowiedź jest prosta − winne jest DNA.

To nasze DNA przyciąga albo odpycha te krwiopijcze insekty, a konkretnie nasz zapach, który od tego DNA zależy. – do takiego wniosku doszli naukowcy z Londyńskiej Szkoły Higieny i Medycyny Tropikalnej oraz współpracownicy z Uniwersytetu w Nottingham czy Uniwersytetu Florydzkiego.

A wnioski te wyciągnęli podczas badań z udziałem 18 par bliźniaczek jednojajowych i 19 par dwujajowych bliźniaczek. Badania te pokazały, że komary w podobny sposób reagowały na osoby zbliżone do siebie genetycznie. Tym samym uczeni dowiedli, że o tym, czy komary nas gryzą, czy nie, decydują nasze geny.

Autorzy badania, które zostało opublikowane na łamach czasopisma PLoS ONE, mają nadzieję, że ich odkrycie pozwoli w opracowaniu skutecznego środka przeciw komarom, co pozwoli także zapobiec groźnym chorobom przenoszonym przez te owady.

Smitha Mundasad, Mosquitoes 'lured by body odour genes', 23 kwietnia 2015 r. http://www.bbc.com/news/health-32411671