Poradnik gotowania na parze

pixabay.com pixabay.com

Potrawy gotowane na parze są idealną propozycją dla osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów albo, ze względu na stan zdrowia, muszą zrezygnować z dań smażonych. Taka forma przygotowywania posiłków sprawia, że produkty nie tracą swoich wartości odżywczych i nie powodują problemów z trawieniem. O czym należy pamiętać, przygotowując żywność na parze?



Przygotowywanie dań na parze ma o wiele więcej zalet niż tradycyjne gotowanie w wodzie. Poza tym, że jest łagodne dla żołądka, to jeszcze pozwala zachować komplet wartości odżywczych żywności, a także nie powoduje zmiany smaku i koloru poddawanych obróbce termicznej produktów. Warzywa gotowane na parze nie wymagają ponadto dosalania, jako że nie tracą naturalnie zawartych soli mineralnych, które odpowiadają za ich wyrazisty smak. Co więcej, proces gotowania na parze oczyszcza żywność z nadmiaru tłuszczu i toksyn.

Obiad na parze? To nie takie trudne!

W celu przygotowania takiej potrawy, należy przeznaczony do gotowania na parze garnek napełnić do połowy zimną wodą, a następnie doprowadzić ją do wrzenia. Kiedy woda zacznie parować, na specjalne sitko wrzucamy warzywa i poddajemy je obróbce termicznej do momentu, aż zmiękną. Po ugotowaniu warzyw, umieszczamy je w ciepłym piekarniku, aby nie wystygły i przechodzimy do przygotowywania mięsa. Przyprawione mięso należy gotować podobnie, jak warzywa. Jako że tłuszcze i toksyny w procesie obróbki termicznej wyciekają z potrawy na dół naczynia, nie zaleca się gotowania na parze w garnku wielopoziomowym.

Jakie naczynie wybrać?

W związku z tym, że kilkupoziomowe garnki nie są najlepszym rozwiązaniem, jeśli chcemy zdrowo gotować na parze, zaleca się naczynia wykonane ze stali nierdzewnej. Tego rodzaju tworzywo nie wchodzi w interakcję z żywnością i jest w pełni bezpieczne dla naszego organizmu. Garnek musi być na tyle wysoki, żeby nie było konieczności dolewania wody w trakcie gotowania. Pokrywa zaś powinna swoim kształtem przypominać kopułę, aby skraplająca się para spływała po jej brzegach, a nie bezpośrednio do żywności. Do naczynia i pokrywki należy jedynie dopasować specjalne sitko, na którym będziemy umieszczać potrawy.

Sekret zdrowej kuchni

Jak widać, gotowanie na parze wcale nie jest takie skomplikowane, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Przy odrobinie wprawy, wydaje się ono nawet prostsze niż pieczenie w piekarniku czy smażenie na patelni. Najważniejsze jednak, że taki sposób przygotowywania żywności powoduje zachowanie 100% jej składników odżywczych, a także koloru i smaku potraw. Jest to z pewnością najzdrowszy sposób gotowania, dlatego warto go wprowadzić do swojej kuchni.
Alicja Chrząszcz

Źródło: www.modanabio.com
Źródło zdjęcia: www.pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy