Wyjazd na łono natury najlepszym lekiem na bezsenność

pixabay.com pixabay.com

Bezsenność to zaburzenie, które powoli staje się powszechne w naszym społeczeństwie. Jej powodem często jest nadmiar sztucznego światła. Naukowcy z University of Colorado w Boulder przekonują, że, w celu wyregulowania zegara biologicznego, wystarczy udać się na kilka dni pod namiot. Spanie na łonie natury oraz naturalny rytm dnia i nocy pomogą nam opanować problemy ze snem dużo lepiej niż środki nasenne.

Amerykańscy badacze zwracają uwagę na to, że obecnie coraz więcej osób jest poddawanych nadmiernej ekspozycji na sztuczne oświetlenie, a także spędza zbyt dużo czasu przed komputerem lub korzystając ze smartfona, co sprawia, że czas poprzedzający zaśnięcie systematycznie się wydłuża, a poranne wstawanie staje się coraz większym wyzwaniem.

„Przesunięcie zegara biologicznego i zakłócenie naturalnego rytmu snu znacznie obniża nasze zdolności do pracy i uczenia się, a także wiąże się ze znacznym spadkiem kondycji naszego ciała. Kiedy jesteśmy niewyspani, wzrasta ryzyko wypadku samochodowego, zaczynamy odczuwać wahania nastroju, a nawet jesteśmy bardziej podatni na choroby takie jak cukrzyca”  - ostrzega Kenneth Wright z Uniwersytetu w Boulder.

Jednocześnie badacz zapewnia, że spędzenie tygodnia na kempingu, niezależnie od pory roku, jest w stanie nasz zegar biologiczny wyregulować.

Aby poszerzyć swoje badania, naukowcy z Colorado postanowili sprawdzić, czy wyjazd na weekend pod namiot w warunkach zimowych będzie miał tak samo zbawienne działanie dla niemogących zasnąć. Do eksperymentu zaangażowano dziewięciu ochotników i zapewniono im wyjazd w okolice Gór Skalistych w okresie przesilenia zimowego, kiedy to dzień trwa najkrócej. Uczestnicy wyprawy nie mogli mieć przy sobie żadnych sztucznych źródeł światła (np. latarek czy telefonów komórkowych). Szybko okazało się, że ochotnicy z każdym dniem spędzonym w naturalnych warunkach coraz bardziej dostosowywali się do rytmu natury. Ich zegary biologiczne cofnęły się średnio o 2,5 godziny w stosunku do 5 innych osób poddanych badaniu, które zostały w domu na weekend.
Masz problem z bezsennością?