Zdrowa dieta to różnorodna dieta

tooltip
Ważna jest różnorodność spożywanych posiłków. Fot. sxc.hu
Czy elektrownia atomowa, to sposób na wzmocnienie suwerenności państwa?
Tak
Nie
Nie wiem
Głosuj
Zdrowa dieta oznacza dietę różnorodną. Aby uniknąć niedoborów, każdy posiłek powinien łączyć w sobie produkty ze zbóż, warzywa i owoce oraz produkty białkowe.

Elementem każdego posiłku powinny być świeże warzywa i owoce. Ponieważ są to produkty nieprzetworzone, stanowią niezastąpione źródło witamin i soli mineralnych. Cechują się także dużą zawartością błonnika, który wpływa dobroczynnie na pracę przewodu pokarmowego, ogranicza proces wchłaniania cholesterolu i trójglicerydów, redukuje ilość toksyn i metali ciężkich w organizmie.

Zawarty w warzywach i owocach kwas foliowy (witamina B9) odpowiada za dobre samopoczucie, pobudza powstawanie czerwonych krwinek, wpływa korzystnie na system nerwowy oraz funkcjonowanie przewodu pokarmowego, wątroby i żołądka. Niezwykle korzystne dla wspierania mechanizmów obronnych komórek organizmu są antyoksydanty – zawarte w warzywach naturalne substancje o działaniu przeciwutleniającym.

Plusem owoców i warzyw jest ich niska wartość kaloryczna, ponieważ niemal wszystkie charakteryzują się zawartością wody na poziomie 80-90% oraz minimalną zawartość tłuszczu.

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy wykorzystywać w naszej diecie owocowe i warzywne mrożonki oraz kiszonki z warzyw. Należy także uważać na rośliny kupowane poza ich właściwym okresem wegetacyjnym (tzw. nowalijki). Wprawdzie obfitują one w cenne składniki mineralne i witaminy, ale zostały wyhodowane w warunkach szklarniowych. Jest wielce prawdopodobne, że zastosowano w takich uprawach większą niż w uprawach gruntowych ilość nawozów i chemicznych środków ochrony roślin.

Oprócz warzyw i owoców podstawę codziennego jadłospisu powinny stanowić produkty zbożowe. Produkty te dostarczają dużych ilości energii, są poza tym źródłem błonnika pokarmowego, białka roślinnego, witamin z grupy B, witaminy E oraz minerałów: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor.

Należy pamiętać, aby sięgać po zbożowe produkty najmniej oczyszczone i z pełnego ziarna. Im niższy stopień przemiału ziarna tym więcej składników odżywczych w danym produkcie. Chleb z białej rafinowanej mąki należy zatem zastąpić razowym pieczywem pełnoziarnistym, zamiast białego ryżu lepiej sięgać po nieoczyszczony ryż brązowy lub grube kasze o niskim stopniu przemiału. Produkty takie dostarczają dużych ilości cennego błonnika, chronią przed nowotworami jelit, obniżają poziom złego cholesterolu w organizmie.

Ekologia.pl
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj
O czym należy pamiętać w bardzo mroźne dni? O czym należy pamiętać w bardzo mroźne dni? Podczas mrozów zazwyczaj nie potrzebujemy większej ilości tłuszczu ani kalorii. Pamiętajmy za to...
Rowerzyści odnoszą większe sukcesy zawodoweRowerzyści odnoszą większe sukcesy zawodoweOsoby dojeżdżające do pracy rowerem statystycznie odnoszą większe sukcesy zawodowe. Są też...

Pasaż zakupowy