PlanetSolar. ŁÓDŹ SOLARNA. Łódź solarna opłynęła świat.
Ekologia.pl Styl życia Eko technologie Łodzią solarną dookoła świata

Łodzią solarną dookoła świata

Źródło: planetsolar.virtua.netdna-cdn.com
Źródło: planetsolar.virtua.netdna-cdn.com

Największa na świecie łódź zasilana energią słoneczną zakończyła swój pierwszy rejs dookoła świata. Długi na 31 metrów i szeroki na 15 metrów katamaran PlanetSolar mieści 537 metrów kwadratowych fotowoltaicznych paneli słonecznych, które napędzają jego elektryczny silnik.

Po 14 miesiącach budowy w marcu 2010 roku łódź została uruchomiona i nazwana Tûranor PlanetSolar, co w mitologii Tolkiena oznacza „siłę słońca”. Maszyna waży 95 ton, a jej wysokość to 6,10 metrów. Same akumulatory i ogniwa słoneczne pokrywające powierzchnię 530 m.kw. ważą 13 ton. Prędkość podróżna przy dobrym nasłonecznieniu to ok. 8 węzłów (maksymalnie 13 węzłów). Na jej pokładzie może znajdować się jednocześnie 40 osób. W pierwszy rejs wyruszyło 4 inżynierów, którzy od początku tworzyli projekt łodzi.

Łódź solarna 4 maja dopłynęła do Herkules Harbor w Monako, gdzie przez trzy dni świętowano powrót z przełomowej podróży, która trwała 585 dni. Projekt miał na celu pokazanie, że energia pochodząca ze źródeł odnawialnych, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, może być teraz stosowana przy realizacji celów zrównoważonego transportu.

„Nasza planeta zasługuje na lepszą, jaśniejszą i czystą przyszłość” – powiedział Raphaël Domjan, inicjator i przywódca wyprawy, który w 2004 roku jako pierwszy wpadł na pomysł łodzi solarnej . „Mam nadzieję, że nasz sukces zmotywuje inżynierów i naukowców, aby dalej rozwijali innowacyjne technologie, i pokazali, że niemożliwe może stać się możliwe” – dodaje.

Turanor PlanetSolar wypłynął z Monaco 27 września 2010 roku. W trakcie swoje podróży dookoła świata katamaran pokonał Atlantyk, przepłynął Kanał Panamski, Pacyfik, Ocean Indyjski, kanał Sueski i Morze Śródziemne, by po 19-miesięcznym rejsie ponownie zacumować w Monako.

Ekologia.p, źródło: PlanetSolar.org
4.7/5 - (18 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments