Amarantus - opis, właściwości i zastosowanie. Zboże amarantus ciekawostki

fot. dreamstime fot. dreamstime

Amarantus to jedno z najstarszych zbóż uprawnych świata. Przyciąga uwagę nie tylko dostojnym wyglądem, lecz także walorami odżywczymi. Amarantus znali już starożytni Inkowie, zaś dzisiaj uprawia się go niemal na całym świecie. Roślina, którą dietetycy określają zbożem XXI wieku, udekoruje przydomowy ogródek, jak również dostarczy nam cennych przeciwutleniaczy, zadba o serce, wzmocni włosy i poprawi wzrok. Co więcej, otwiera przed nami całe spektrum kulinarnych możliwości!

Amarantus, zwany szarłatem lub amarantem (Amaranthus cruentus L.), to gatunek rośliny z rodziny szarłatowatych. Roślina ta prawdopodobnie wywodzi się z Ameryki Południowej i jest najstarszą roślina użytkową uprawianą ze względu na nasiona. Zalicza się ją do dwuliściennych jarych pseudozbóż ze względu na stosowaną obecnie technologię uprawy oraz sposób użytkowania plonu. Amarantus zazwyczaj osiąga do 3 metrów wysokości, a jego charakterystyczne, często ponad 50 centymetrowe, kwiatostany są proste i zwisłe. Mogą mieć barwę złocistą, zieloną, różową, czerwoną, purpurową, a nawet brązową. Z kolei liście i łodygi tej rośliny z reguły są zielone, czerwone, purpurowe lub wielobarwne. Obecnie największymi na świecie dostawcami ziaren amarantusa są kraje Ameryki Południowej. W Polsce aż 90% upraw tego zboża znajduje się na Lubelszczyźnie.

Uprawa „niewiędnącego” zboża

Większość gatunków szarłatu to chwasty (np. szarłat szorstki A. retroflexus). Gatunkami uprawnymi są m.in. A. hypochondrianus, A. cruentus, A. caudatus, A. hybridus. W Polsce uprawia się głównie caudatus i cruentus. Niektóre formy amarantusa są roślinami ozdobnymi.
Oto najpopularniejsze formy tej rośliny: