Aronia owoc - właściwości i wartości odżywcze. Przepis na sok z aronii

pixabay.com pixabay.com

Ma w sobie więcej antocyjanów niż czarny bez i stanowi istną bombę witaminową. Co więcej, Polska jest światowym potentatem, jeśli chodzi o jej uprawę. Aronia to nasza narodowa duma, ponieważ jej cenne właściwości są znane na wszystkich kontynentach. Zawarte w niej substancje nie tylko pomagają walczyć z chorobami cywilizacyjnymi, lecz także okazują się pomocne dla osób pracujących przy komputerze. Na bazie owoców aronii można wykonać wiele smacznych przetworów, którymi warto się rozkoszować przez cały rok.

Aronia to gatunek krzewu wywodzący się z rodziny różowatych. Jego jadalne owoce to jagody o kolorze ciemnogranatowym, dość cierpkim smaku i aromatycznym miąższu. Ich średnica wynosi z reguły ok. 10 mm. Do Europy aronia dotarła z Ameryki Północnej, gdzie do dzisiaj rośnie dziko. W naszym kraju krzew ten uprawia się na działkach, plantacjach i w lasach. Co ciekawe, Polska stanowi światową potęgę w uprawie aronii, mimo że owoce te nie cieszą się u nas wysoką popularnością. Zbiory aronii mają miejsce wczesną jesienią. Na jej bazie produkuje się soki, syropy, dżemy i konfitury.

Europejka o amerykańskich korzeniach

Lecznicze właściwości aronii były znane już starożytnym Indianom. Wkrótce wiedzę na temat możliwych zastosowań tego krzewu przejęli od nich biali osadnicy. Sprowadzenie wywodzącej się od jarzębiny aronii z Ameryki Północnej do Europy zawdzięcza się Miczurinowi. Był to znany sadownik pochodzenia rosyjskiego, który trudnił się hodowlą wielu gatunków roślin. Dzięki rozpowszechnieniu aronii na naszym kontynencie sprawił, że dostaliśmy cenne oręże do walki z chorobami cywilizacyjnymi. W jej uzdrawiające działanie wierzyli już pradawni mieszkańcy Europy Wschodniej. Nawet w ciężkich warunkach klimatycznych owoce te chroniły lokalną ludność przed infekcjami. Z czasem właściwościami aronii zainteresowali się naukowcy. Za sprawą wielu badań odkryto ich ogromny potencjał antyoksydacyjny. Podejrzewa się, że wypicie szklanki dobrego jakościowo soku z aronii może uchronić komórki przed destrukcją materiału genetycznego. Oznacza to, że włączenie tych owoców do diety może znacznie przedłużyć młodość!