Boczniaki – źródło zdrowia i młodości

mgr inż. Natalia Mazurkiewicz, Ostatnia aktualizacja:14.03.2014
Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus) Fot. Dominic Alves /Flickr CC[CC BY 2.0 ], Flickr.com Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus) Fot. Dominic Alves /Flickr CC[CC BY 2.0 ], Flickr.com

Boczniaki to jadalne grzyby uprawne, pochodzące z Chin, które w ostatnich latach coraz częściej są spotykane i kupowane w naszych sklepach. W Polsce na szeroką skalę dostępne są w sprzedaży 2 gatunki – boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus) oraz boczniak cytrynowy (Pleurotus citrinopileatus). Obecnie każdy może hodować z łatwością te grzyby w domu, kupując tzw. baloty z trocin przerośniętych grzybnią [grzybyhobby.istore.pl] bądź specjalnie przygotowane grzybnie na fusach z kawy, które niedawno pojawiły się w sprzedaży [eko–miro.pl]. Natomiast w Azji, boczniaki od dawien dawna stanowią ważny element diety i to nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również liczne aspekty prozdrowotne.

Wartości odżywcze boczniaków

Jak wiadomo, grzyby są produktem spożywczym niskokalorycznym (35–50 kcal w 100g świeżej masy owocników), m. in. dzięki niskiej zawartości sacharydów. Niemniej jednak, stanowią cenny element diety ze względu na zawartość innych składników odżywczych. W świeżej masie owocników boczniaka zawartość białka wynosi ok 1,6 proc. (18 proc. w suchej masie), przy czym charakteryzuje się on pełnym składem niezbędnych aminokwasów egzogennych, zwłaszcza w dużej ilości występują: lizyna, leucyna, arginina oraz kwas asparaginowy i glutaminowy. Dodatkowym atutem jest niska zawartość tłuszczu – zaledwie 0,4 proc. świeżej masy (1,8 proc. suchej masy), przy wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, np. kwasu α-linolenowego.

Boczniaki są bogatym źródłem łatwo przyswajalnych substancji mineralnych. Wykazano, że w 100 g suchej masy owocników znajduje się: około 3 g potasu, 150 mg wapnia i 125–757 mg sodu. Boczniaki zawierają znaczne ilości witamin z grupy B i D. Szczególnie wysoką zawartość określono dla tiaminy, ryboflawiny, niacyny, pirydoksyny, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego i prowitaminy D2 [Augustín i in. 2007].