Boczniaki zwalczą przewlekły stan zapalny

Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus). Fot. Dominic Alves/Flickr CC Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus). Fot. Dominic Alves/Flickr CC

Dieta bogata w boczniaki, cebulę, słodkie ziemniaki, oregano, cynamon i goździki może pomóc w walce z przewlekłym stanem zapalnym. – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „European Journal of Nutrition”

Zespół badawczy pod kierownictwem profesora Geralda Muencha z Research Group Molecular Medicine University of Western Sydney sprawdził właściwości przeciwzapalne wybranej żywności.

Australijscy naukowcy przebadali 115 popularnych produktów spożywczych, które na ogół dostępne są w supermarketach: m.in. warzywa, owoce, grzyby, napoje, zioła, przyprawy. Następnie przygotowali z nich ekstrakty: po 10-minutowym ogrzewaniu w kuchence mikrofalowej zmiksowali porcję każdego z nich z odrobiną wody. Aby sprawdzić, na ile produkty te mogą pomóc w redukcji stanu zapalnego (cytokin i wolnych rodników), badacze dodali ekstrakty do aktywowanych mysich makrofagów.

Badanie wykazało, że produktami o najsilniejszym działaniu przeciwzapalnym są: cebula, oregano, słodkie ziemniaki, cynamon, goździki i grzyby. Jeszcze większym zaskoczeniem dla naukowców okazał się fakt, że grzybem o najsilniejszych właściwościach przeciwzapalnych jest boczniak.

Naukowcy już wcześniej zidentyfikowali wiele produktów spożywczych wykazujących działanie przeciwzapalne. Teraz prof. Muench i jego koledzy postawili sobie za cel sprawdzenie, które z nich działają najsilniej.

„Doszliśmy do wniosku, iż jeżeli dowiemy się, które produkty są najlepsze, będziemy mogli zarekomendować konkretną dietę.” – wyjaśnia szef australijskiego zespołu naukowego prof. Muench i zwraca uwagę na fakt, że żywność przed badaniem ogrzewano, a to może oznaczać, że jej aktywność przeciwzapalna przetrwa nawet gotowanie i nie zniknie pod wpływem wysokiej temperatury.

Według naukowców, by dieta okazała się skuteczna, należałoby uwzględnić około 200 gram żywności przeciwzapalnej w codziennym menu. Jednak potrzebne są dalsze badania, które potwierdziłyby otrzymane wyniki.
Źródło:
BBC News