Kasza bulgur właściwości i wartości odżywcze. Przepisy na potrawy z kaszą bulgur

fot. dreamstime fot. dreamstime

Kasza bulgur jest jednym z podstawowych surowców kulinarnych wykorzystywanych na Bliskim Wschodzie. To rodzaj kaszy wytwarzanej z pełnego ziarna pszenicy durum (pszenicy twardej, makaronowej), które najpierw gotuje się, suszy, a później rozgniata. Poza bulgurem, z durum powstają również znany nam dość dobrze kuskus i, rzecz jasna, mąka oraz makaron. Co ciekawe, kuskus jest powszechnie uważany za kaszę, jednak ze względu na fakt, że powstaje z semoliny, zdecydowanie bliżej mu do makaronu. W porównaniu do kaszy bulgur, zawiera też mniej składników mineralnych i nie ma aż tak oryginalnego smaku, choć w krajach bliskowschodnich jest bardziej popularny, niż bulgur.



Kaszę bulgur wyróżnia fakt, że jako produkt powstały z ziaren nieoczyszczonych, jest wyjątkowo bogata w błonnik i składniki mineralne oraz witaminy. Zawiera znaczne ilości magnezu, potasu, wapnia i fosforu, witamin z grupy B oraz antyoksydantów, takich jak kwas galusowy. W 100 gramach ugotowanego bulguru znajduje się aż 4,5 grama błonnika pokarmowego. W dodatku kasza ta ma bardzo wyrazisty, wyszukany smak i wspaniale chłonie aromaty dodawanych do niej warzyw, sosów i przypraw. Bulgur podaje się najczęściej z cebulką, pieczarkami, pesto, bakłażanem, papryką, pomidorami, zielonym groszkiem, marchewką, pietruszką oraz dodatkiem mięsa. Do przygotowania w takiej formie, na patelni, najbardziej nadaje się bulgur gruboziarnisty. Bulgur średnio- i drobnoziarnisty zdecydowanie lepiej sprawdzają się do przyrządzania zup i farszów. Ten typ kaszy możemy jeść również na słodko – z dodatkiem mleka, miodu, jeżyn, suszonych daktyli i fig


Gruboziarnisty bulgur z dodatkami

Aby przygotować pyszną potrawę z kaszy bulgur, wybierz świeże warzywa i aromatyczne przyprawy. Cebulkę, paprykę i inne składniki (np. mieloną wołowinę) podsmaż w rondlu lub na patelni na mieszance masła i oliwy. Następnie wsyp przepłukany w zimnej wodzie bulgur i dolej szklankę wrzątku. Dodaj przyprawy – obowiązkowo szczyptę curry, nieco soli, świeże lub suszone zioła i pastę z pomidorów. Gotuj całość przez 15 minut pod przykryciem, na najmniejszym ogniu. Po tym czasie odstaw naczynie na kolejne pięć minut, nie zdejmuj pokrywki. Przed podaniem, dokładnie przemieszaj danie i dodaj świeżo mielonego pieprzu.



Fot. Felix Schwenzel [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com
Moim zdaniem
Jadłeśjadłaś kaszę bulgur?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy