Nasiona chia właściwości i wartości odżywcze. Przepisy na dania z nasionami chia

Nasiona chia, fot. dreamstime Nasiona chia, fot. dreamstime

Nasiona chia są jadalną częścią szałwii hiszpańskiej – zachodniego odpowiednika naszego siemienia lnianego. Pod względem zawartości błonnika są jednak bezkonkurencyjne. Nie bez powodu chia jest uznawana za superfood. Zawiera więcej kwasów Omega-3 niż łosoś, a pod względem stężenia wapnia zdecydowanie wygrywa z mlekiem. Te małe ziarenka są również doskonałym źródłem energii i mogą zastąpić nawet napoje izotoniczne. Specjaliści są zgodni co do tego, że nasiona szałwii hiszpańskiej stanową doskonały dodatek do codziennej diety, który uzupełnia niedobory minerałów, wzmacnia kości, a także korzystnie wpływa na naszą sylwetkę i kondycję fizyczną.



Chia, zwana szałwią hiszpańską (Salvia hispanica L.) to gatunek rośliny z rodziny jasnotowatych, który wywodzi się z Meksyku i Gwatemali. Przydomek „hispanica” został tej roślinie błędnie nadany przez Karola Linneusza, ponieważ pierwotnie uprawiano ją na terenach amerykańskich, a nie na Półwyspie Iberyjskim. Najcenniejszą pod względem odżywczym i gospodarczym częścią tego rodzaju szałwii są nasiona. Można przygotowywać z nich smaczne i zdrowe napoje oraz żywność. Chia zazwyczaj osiąga ok. 1 m wysokości. Jej liście są długie i szerokie, a kwiaty mogą mieć barwę fioletową, błękitną lub białą. Owoce szałwii hiszpańskiej kryją w sobie liczne owalne nasiona, nie większe niż 2 mm. Występują w różnych kolorach: brązowym, szarym, czarnym lub białym.

Chia przyszłością upraw ekologicznych?

Co ciekawe, mianem ‘chia’ określa się w praktyce dwie różne odmiany szałwii – Salvia hispanica i Salvia kolumbaria, zwana złotą. Roślinę tę uprawia się nie tylko w Meksyku i Gwatemali, lecz także w paru innych krajach Ameryki Południowej. Rolnicy zasiewają
Postaw na nasiona
Nasiona spożywa się po ususzeniu lub na surowo. Można z nich przygotować doskonałe zupy i sosy. Kiedy namoczy się je w wodzie, powstaje gęsty śluz, który doskonale reguluje procesy trawienne w organizmie.
nasiona chia pod koniec wiosny. Okres jej kwitnienia przypada na wrzesień, zaś zbiory mają miejsce jesienią. Aby chia mogła prawidłowo się rozwijać, należy zadbać o to, żeby gleba nie była zbyt wilgotna. Nadmierne opady mogą powodować gnicie sadzonek. Jadalną część szałwii hiszpańskiej – nasiona - spożywa się po ususzeniu lub na surowo. Można z nich przygotować doskonałe zupy i sosy. Kiedy namoczy się je w wodzie, powstaje gęsty śluz, który doskonale reguluje procesy trawienne w organizmie. Warto nadmienić, że szałwia hiszpańska świetnie sprawdza się w uprawie ekologicznej. Do prawidłowego rozwoju należy zapewnić jej odpowiednio nasłonecznione stanowisko i przepuszczalną glebę. Musimy przy tym pamiętać, że nadmiar wilgoci może spowodować gnicie korzeni rośliny, dlatego trzeba ją chronić przed obfitymi opadami deszczu i ograniczyć podlewanie. Młode pędy chia z reguły się podcina, aby roślina mogła się rozkrzewić i zawiązywać większą ilość pędów kwiatowych. Same nasiona wysiewa się płytko pod powierzchnię ziemi i obficie podlewa grunt dopóki nie wykiełkują. Kiedy szałwia osiągnie formę dojrzałą, staramy się dokonać ręcznego zbioru nasionek dość wcześnie, zanim zdążą wypaść na ziemię.

Szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.), By Pancrat (Own work) [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Moim zdaniem
Pod jaką postacią spożywasz nasiona chia?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy