Dlaczego wegetarianie żyją zdecydowanie dłużej?

fot. dreamstime

Osoby będące na diecie wegetariańskiej, mają większe szanse na dłuższe życie niż osoby jedzące mięso. – wynika z raportu opublikowanego przez naukowców z Uniwersytetu Loma Linda w Kalifornii.

W badaniu wzięło udział 70 tysięcy osób. Na jego podstawie naukowcy stwierdzili, że wśród wegetarian istnieje aż o 12 proc. mniejsze ryzyko przedwczesnego zgonu niż u osób jedzących mięso. Wyniki badań zostały opublikowane w amerykańskim czasopiśmie medycznym „JAMA”.

Wcześniejsze analizy pokazują, że stosowanie diety wegetariańskiej wpływa na obniżenie prawdopodobieństwa rozwoju chorób przewlekłych, takich jak choroby serca i cukrzyca, chociaż naukowcy nie wiedzą jeszcze dlaczego tak się dzieje. Dr Michael J. Orlich z Uniwersytetu Loma Linda twierdzi: „Obecne badania nie pozwalają nam tego przyznać z całą pewnością, ale jedną z najbardziej prawdopodobnych przyczyn tej pozytywnej korelacji wydaje się ograniczenie lub całkowita rezygnacja z mięsa”.

Spożywanie czerwonego mięsa jest wskazywane przez badaczy jako czynnik sprzyjający rozwojowi chorób, ze względu na wysoki poziom tłuszczów nasyconych i cholesterolu. W innym badaniu, opublikowanym w kwietniu tego roku, stwierdzono, że dorosły człowiek nie powinien spożywać więcej niż 70 gramów czerwonego mięsa dziennie, gdyż w wyniku rozkładania w jelitach przez bakterię zawartej w czerwonym mięsie L-karnityny, dochodzi do wydzielania szkodliwego gazu, który doprowadza do powstawania złogów tłuszczowych w żyłach i tętnicach.

Pomimo istnienia wielu dowodów łączących spożycie czerwonego mięsa z podwyższonym ryzykiem przedwczesnego zgonu, badacze zastrzegają, że na zdrowie człowieka wpływają też inne czynniki. Jak mówi dr Orlich: „może być tak, że spożywanie różnorodnych pokarmów roślinnych zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu, więc z pewnością warto się temu przyjrzeć w kontekście żywienia”.