Dynia dla zdrowia i urody - właściwości. Przepisy z dyni

Nie tylko miąższ



Pestki dyni, dot. Kaunda/ Flickr CC
Pestki dyni są doskonałym źródłem witaminy E, która zwana jest witaminą młodości (zbawiennie wpływa na stan skóry). Zawarty w pestkach cynk i selen wspomagają antyrodnikowe działanie zarówno witaminy E, jak i zawartych w pestkach witamin A i C. Te smaczne nasiona zawierają w swoim składzie również związki białkowe, cukry, pektyny, karoten oraz podobnie jak miąższ – wit. PP, wit. z grupy B oraz wymienione już wcześniej pierwiastki (Fe, Ca, Mg, K, P).

Pestki w porównaniu z miąższem są znacznie bardziej kaloryczne, w 100g zawierają 600 kcal i są uważane za źródło tłuszczu. Od lat w wielu krajach cenione są oleje z pestek dyni o lekko orzechowym smaku.

Jednak 80 proc. tłuszczów zawartych w nich zawiera bezcenne nienasycone kwasy tłuszczowe, z czego 50-60 proc. to wielokrotnie nienasycone (z rodziny omega), które są niezbędne do syntezy witaminy D, wytwarzania hormonów, a przy tym znacząco wpływają na poprawę pracy mózgu i układu nerwowego. Ponadto zapobiegają schorzeniom prostaty, wspomagają leczenie choroby wieńcowej, podobnie jak miąższ obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz działają przeciwpasożytniczo (zwalczanie glist, tasiemców i owsików u dzieci) , moczopędnie i przeciwzapalnie.

Olej z pestek dyni jest przyjemny i łagodny w smaku, ze względu zaś na swoją kompozycję kwasów tłuszczowych – jest także lekkostrawny. Nie nadaje się do smażenia ani gotowania, a to ze względu na wrażliwość  na wysokie temperatury, które pozbywają go warto0śći odżywczych. Doskonale za to sprawdza się w sałatkach czy jako dodatek do skropienia pysznej grzanki.
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy