Jabłka owoce - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy jabłka

Reneta. By Assianir (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Wartości odżywcze jabłek

Jedno jabłko, o wadze około 150 gramów, pokrywa 10 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C, czyli dostarcza nam jej około 6 miligramów. To niewiele, ale pamiętajmy, że kwas askorbinowy w naturalnej formie, pochodzący z owoców i warzyw, jest nieporównywalnie lepiej wchłaniany przez organizm, niż syntetyczna witamina C. Ponadto jabłka zawierają jeszcze inne korzystne dla zdrowia substancje. Zaliczmy do nich kwas foliowy, czyli witaminę z grupy B. Poza tym sole mineralne, takie jak potas, magnez, wapń, fosfor i żelazo. Należy wspomnieć również o błonniku, acetylocholinie, procyjanidynach, florydzynie i glikozydach. To właśnie te związki decydują o wysokich walorach zdrowotnych jabłek.

Błonnik, należący do węglowodanów złożonych, pomaga w odchudzaniu, przyspiesza ruchy perystaltyczne jelit, zapobiega miażdżycy oraz obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Wzmaga też produkcję śliny oraz neutralizuje nadmiar kwasów żołądkowych. Jelita pracują dzięki niemu na tyle sprawnie, że prawdopodobieństwo wystąpienia zaparć znacznie maleje. Jabłka zawierają wyjątkowo dużo pektyn, czyli błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Po dostaniu się do żołądka, pektyny tworzą w nim rodzaj galaretki, która sprzyja naturalnej florze bakteryjnej i nadaje gęstości trawionemu pokarmowi.

Acetylocholina jest zaś neuroprzekaźnikiem, który reguluje wiele funkcji życiowych organizmu. Pozwala, między innymi, na szybszą regenerację, pełniejszy odpoczynek, normalizuje ciśnienie krwi oraz pracę serca. Uchodzi także za substancję poprawiającą pamięć i koncentrację oraz chroniącą przed chorobą Alzheimera.
Moim zdaniem
Często jesz jabłka?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy