Jak zrobić kefir wegański?

Fot. Amelia Romańska [vegeluv.org ] Fot. Amelia Romańska [vegeluv.org ]

Wydaje się, że kefir, to coś o czym weganie mogą tylko pomarzyć. Jednak dzięki połączeniu mleka roślinnego i grzybka tybetańskiego można otrzymać napój o delikatnym, kwaskowym smaku, po który bez problemu mogą sięgać weganie, jak i nieweganie.

Jakie mleko można wykorzystać do wegańskiego kefiru? Zdaniem Amelii Romańskiej z Vegeluv.org najlepszy wychodzi z mleka sojowego z dodatkiem syropu klonowego. Jest to kefir w wersji deserowej słodko-kwaśny, który najlepiej smakuje po schłodzeniu.

Przepis na kefir wegański

• 2 łyżki ziaren kefirowych / grzybka kefirowego / do kupienia np. na Allegro, w sklepach dla serowarów, albo do dostania od kogoś, kto robi własny kefir
  • 3 szklanki mleka roślinnego
  • 1-2 łyżki syropu klonowego / daktylowego / albo innego słodzika – niezbędne jako pożywka dla ziaren kefirowych/grzybka kefirowego
Sposób przygotowania:
  • Mleko wlać do wyparzonego słoika / butelki.
  • Dodać słodzik. Wymieszać.
  • Grzybek wypłukać pod bieżącą, ciepłą wodą i dodać do mleka.
  • Zakręcić i zostawić w ciepłym miejscu na 24h.
  • Jeżeli po tym czasie kefir jest zbyt mało kwaśny można zostawić na dłużej, aż pojawi się odpowiedni smak.
  • Kiedy kefir będzie gotowy należy odcedzić grzybek, a kefir przechowywać w lodówce.
  • Grzybek przechowywać w odrobinie zwykłego mleka w lodówce, albo nastawić kolejną porcję.
  • Kefir można pić sam, dodawać do owsianki, koktajli owocowych, polewać surówki, przygotowywać sosy i pewnie jeszcze na milion innych sposobów.
Kilka przydatnych wskazówek:
  1. Aby przygotować kefir potrzebujemy słoika, albo szklanej butelki. Naczynie trzeba koniecznie dokładnie umyć i wyparzyć.
  2. Grzybek nie powinien stykać się z metalem – używamy szkła, plastiku, drewna.
  3. Niektóre źródła mówią, że mleko roślinne należy najpierw zagotować, ostudzić i dopiero połączyć z grzybkiem, ale ja biorę zwykłe mleko z kartoniku / mleko z puszki i też się udaje.
  4. Słoik można zakręcić, albo przykryć gazą. W zakręconym słoiku kefir też się zrobi. Bakterie potrzebują ciepła, w chłodny dzień kefir będzie robił się wolniej.
  5. Grzybek kefirowy najlepiej „żywi się” laktozą – czyli potrzebuje zwykłego mleka. Aby zrobił kefir z mleka roślinnego musimy dać mu inną pożywkę postaci cukru, czyli mleko należy dosłodzić. Można użyć cukru, syropu, zmiksowanych daktyli. Przed każdym kolejnym nastawieniem grzybek trzeba opłukać w ciepłej wodzie.
Fot. Amelia Romańska [vegeluv.org ], Flickr.com

Autorką przepisu jest Amelia Romańska, która od kilku lat z powodzeniem stosuje dietę wegańską. Prowadzi blog Vegeluv, gdzie prezentuje swoje odkrycia kulinarne.