Jakich błędów należy się wystrzegać przygotowując domowy koktajl?

pixabay.com pixabay.com

Własnoręcznie przygotowany koktajl ze świeżych owoców i warzyw to nie tylko zastrzyk energii, lecz także dawka cennych dla zdrowia witamin, minerałów i antyoksydantów. Taki posiłek jest smaczny i niezbyt czasochłonny w przygotowaniu. W sieci możemy znaleźć mnóstwo przepisów na pożywne koktajle. Mimo że dla większości z nas sporządzenie takiego napoju jest dziecinnie proste, dość łatwo popełnić podczas jego produkcji kilka drobnych, acz istotnych błędów. Co takiego może pogorszyć jakość domowego koktajlu?



Usuwanie skórek

Jako że skórka owoców jest skarbnicą cennego błonnika pokarmowego, w miarę możliwości nie powinniśmy jej usuwać przed zblendowaniem składników koktajlu. Dokładnie umyta gruszka, jabłko czy śliwka powinny trafić do takiego napoju w całej okazałości – wówczas znacznie podwyższą prozdrowotne działanie domowego koktajlu.

0% zieleniny

Najpopularniejsze składniki pożywnych koktajli to banan, mango, jabłko, burak czy awokado. Przygotowując kolorowy napój zapominamy niestety o wzmacnianiu jego odżywczych wartości zielonymi dodatkami, takimi jak natka pietruszki, jarmuż, szpinak, rukola, roszponka czy rzeżucha. Te liściaste bomby witaminowe w żaden sposób nie pogorszą smaku koktajlu, a przy tym dostarczą mu solidnej dawki antyoksydantów.

Brak zdrowych tłuszczów

Poza owocami, warzywami i zieleniną, warto zadbać o to, żeby w naszym koktajlu znalazły się również dobre tłuszcze. Jako że niektóre witaminy (A, D, E i K) rozpuszczają się jedynie w tłuszczach, aby zostały dobrze przyswojone przez nasz organizm, potrzebują odpowiedniej ich dawki. Dlatego powinniśmy dodawać do koktajli składniki, które są stanowią bogactwo tych cennych substancji. Awokado, masło orzechowe (lub całe orzechy), nierafinowany olej kokosowy czy tahini to zdrowe i smaczne uzupełnienie tego odżywczego napoju.

Monotonia


Z pewnością każdy z nas ma swoją ulubioną koktajlową kompozycję. Najchętniej serwowalibyśmy ją sobie codziennie, jednak należy pamiętać, że dużo zdrowiej jest wprowadzać jak największą różnorodność w składzie domowych napojów. Jak wiadomo, ta sama zasada dotyczy ogólnego komponowania zbilansowanej diety. Niechaj nasze koktajle mają każdego dnia inny kolor, tak, byśmy podczas ich przygotowywania mogli dać upust swojej wyobraźni!

Blendowanie do oporu

Długotrwałe miksowanie składników w blenderze powoduje, że ostrza urządzenia zaczynają się nagrzewać, co wpływa ujemnie na smak i konsystencję całej koktajlowej mieszanki. Wysoka temperatura niszczy też wartości odżywcze napoju. Z tego powodu warto zaopatrzyć się w dobry jakościowo blender, który dokładnie zmiksuje nam składniki w jak najkrótszym czasie – najlepiej w kilka sekund. Warto również dodawać do domowego napoju kilka kostek lodu – przedłuży to jego świeżość.

Koktajl idealny

Podsumowując, dobry koktajl to napój przygotowany z różnorodnych i dobrych jakościowo składników, wśród których nie brakuje owoców, warzyw, zieleniny i zdrowych tłuszczów. Ten pożywny posiłek warto jest blendować jak najkrócej i pamiętać o tym, że nie wszystkie owoce należy obierać. Jednocześnie powinniśmy wypijać koktajl niemal natychmiast po jego przygotowaniu i pamiętać o tym, by nie pić łapczywie, lecz spokojnie delektować się smakiem. W ten sposób przyswoimy największą ilość substancji odżywczych zawartych w zdrowej mieszance. Jeżeli jednak przygotowaliśmy zbyt dużą ilość napoju, nie wyrzucajmy go. Aby zachował świeżość i wszystkie wartości, wystarczy przechowywać go w warunkach chłodniczych w szczelnie zamykanym pojemniku, najlepiej z dala od wszelkich źródeł światła.

Na zdrowie!
Alicja Chrząszcz


Źródło: www.agataberry.pl

Źródło zdjęcia: www.pl.freeimages.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy