Kasza gryczana - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy kasza gryczana

Fot. stockfreeimages.com Fot. stockfreeimages.com

Starożytna medycyna chińska już od tysięcy lat upatruje w kaszy gryczanej lekarstwa na wewnętrzne zimno, biegunki oraz obfite miesiączki. Tymczasem, dla większości z nas te jasnobrązowe ziarenka są zaledwie wspomnieniem ze szkolnej stołówki, niekoniecznie w najlepszym gatunku. A szkoda, bo współczesna nauka nie przestaje odkrywać coraz to nowych zalet gryki, włączając ją na listę najzdrowszych pokarmów świata!

Kasza gryczana to nic innego jak wyłuskane ziarna gryki zwyczajnej – rdestowatej rośliny o pięknych białych i różowych kwiatach, pokrywających rodzime pola w okresie wakacji. Pochodząca z południowo-wschodniej Azji, nie jest wbrew powszechnemu mniemaniu ani krewną pszenicy, ani trawą, ale daleką kuzynką rabarbaru i szczawiu. Chińczycy zaczęli uprawiać ją już 6 tysięcy lat p.n.e., zaś w okresie 4 tysięcy lat przed Chrystusem była już znana w Skandynawii i na Półwyspie Bałkańskim. Od ponad 500 lat grykę z powodzeniem uprawia się również w Polsce, a jej pojawienie się na naszej ziemi ma ścisły związek z najazdami tatarskimi w XV w. Nietypowe „zboże” szybko zyskało na popularności i w ciągu wieków zapisało się na trwałe w tradycyjnych daniach kuchni rodzimej i kresowej – zwłaszcza litewskiej, białoruskiej i ukraińskiej.

Czym wyróżnia się gryka?

Na tle konkurencyjnych kasz z pszenicy, jęczmienia czy owsa, gryka odznacza się brakiem glutenu oraz stosunkowo wysoką zawartością białka, które w zależności o klimatu uprawy może osiągać od 11 do 16% masy produktu. Co zaś najważniejsze, jest to białko bardzo wartościowe i stosunkowo dobrze przyswajalne, co czyni z kaszy gryczanej szczególnie ważny element diety wegetariańskiej i wegańskiej, tradycyjnie ubogiej w proteiny.