Korzeń maca właściwości, działanie i zastosowanie. Przepis na koktajl z proszkiem z korzenia macy

Korzeń maca. Fot. dreamstime Korzeń maca. Fot. dreamstime

Już starożytni Inkowie doceniali cudowne właściwości macy i otaczali ją szczególnym kultem. Obecnie ten naturalny suplement diety jest ceniony ze względu na zawarte w nim unikalne substancje, których działanie sprawia, że jesteśmy pełni energii, a nasza skóra i włosy wyglądają zdrowo. Naturoterapeuci polecają tę roślinę zwłaszcza w stanach niedożywienia, intensywnego wzrostu, ciąży, laktacji i w celu zwiększenia płodności. Macę uznaje się za jedno z najzdrowszych peruwiańskich ziół, a NASA awansowała ją na superjedzenie odpowiednie nawet dla kosmonautów!

Maca (Lepidium meyenii) zwana „skarbem Inków”, „peruwiańskim żeń-szeniem” tudzież „naturalną Viagrą” stanowi mąkę z korzenia rosnącej w Andach rośliny, której wszechstronne właściwości lecznicze stale budzą podziw naukowców. Mimo, że dziko występuje jedynie za Oceanem, jej wygląd może przywodzić na myśl swojskiego buraka lub pietruszkę. Roślina ta ma ok. 20 cm wysokości – liście są muszelkowate, a kwiaty białe. Jadalna część podziemna przybiera kształt gruszki, z której wyrasta kilka korzeni bocznych. Korzenie najczęściej mają barwę kremową, chociaż można spotkać również różowe, fioletowe, żółte, czarne lub czerwone. Każdy z nich wykazuje nieco inne właściwości (np. maca czarna rewitalizuje, korzystnie wpływa na pamięć, a maca żółta poprawia sprawność seksualną i libido).

Lepidium meyenii dziko występuje wyłącznie w peruwiańskich górach. Rośnie w strefie zwanej „suni”, na wysokości wynoszącej nawet 4450 m n.p.m, gdzie, ze względu na niskie temperatury i porywiste wiatry, tylko nieliczne gatunki potrafią przetrwać. Ze względu na niezwykle cenne właściwości prozdrowotne, roślina ta jest sprzedawana na całym świecie. W Europie proszek z macy jest bardzo drogi, przez co większość z nas traktuje go bardziej jak suplement diety niż stały dodatek do dań. Peruwiańczycy, ze względu na łatwy dostęp do tego „lekarstwa”,  dodają je do obiadu, owsianki, placków, a nawet… piwa. Używają również liści tej rośliny – do sałatek lub w formie paszy dla zwierząt.