Roszponka warzywo - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy roszponka


Ulubienica króla i prezydenta



Roszponkę uprawia się na szerszą skalę prawdopodobnie od początku XX stulecia. Początkowo hodowali ją chłopi europejscy, do momentu aż Jean-Baptiste de La Quintinie, królewski ogrodnik króla Ludwika XIV, przyczynił się do powstania prawdziwej „mody” na to warzywo. W wielkiej Brytanii spożywa się je od wieków – zapiski na temat kozłka można znaleźć już w zielniku Johna Gerarda z 1597 roku. Masowo zaczęto go uprawiać w Londynie na przełomie XVIII i XIX wieku, zaś amerykański prezydent, Thomas Jefferson hodował roszpunkę w swoim domu na początku 1800 roku! W Polsce jest znana niemal od stu lat, jednak w ostatnim czasie można odnotować znaczny wzrost jej popularności.

Asystentka wielu diet

Jak każda sałata, roszponka zawiera niewiele kalorii. 100 gramów warzywa to tylko 21 kcal. Mimo że wartość energetyczna listków jest niewysoka, dostarczają nam one mnóstwo cennych wartości odżywczych: białko, beta karoten, witaminę C (38 mg), witaminy z grupy B, a także potas, fosfor, wapń (40 mg), żelazo, magnez, selen i cynk. Roślina stanowi doskonałą propozycję nie tylko dla osób odchudzających się, lecz także dla cukrzyków, dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu.

C jak roszponka

Standardowa porcja roszponki zapewnia nam aż 64% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Jest ona niemal tak bogata w ten składnik, jak cytryna! Kwas askorbinowy to nie tylko słynny przeciwutleniacz -  zapobiega także przeziębieniom i pomaga naszej skórze w produkcji kolagenu, który odpowiada za jej gładkość i elastyczność.

wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowy

Pasaż zakupowy