Roszponka warzywo - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy roszponka

Roszponka. von Zyance (Eigenes Werk) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons Roszponka. von Zyance (Eigenes Werk) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons

Według jednej z baśni braci Grimm, roszpunka była cenną rośliną rosnącą w ogrodzie pewnej czarownicy. Historia tego warzywa pokazuje, że przepadał za nią król francuski i amerykański prezydent. Jest ono jedną z najzdrowszych odmian sałaty – zawiera tyle witaminy C, co cytryna, zaś pod względem zawartości żelaza niemal dorównuje szpinakowi. Drobne listki wzbogacą smakowo i wizualnie wiele dań, dlatego warto pokusić się o własną hodowlę tej wdzięcznej rośliny.

Roszponka warzywna (Valerianella locusta (L.) Latter. em. Betcke), zwana roszpunką, raszpanką, rapunkułem lub kozłkiem, stanowi odmianę sałaty. Wywodzi się z Europy, Azji Mniejszej i Północnej Afryki. W Polsce jest uznawana za roślinę uprawną, jednak jej dzikie okazy porastają również naturalne siedliska. Jest archeofitem, czyli gatunkiem, który przywędrował na nasze ziemie dawno temu. Dzikie formy roszponki są niestety zagrożone wyginięciem. Zostały wpisane na Czerwoną listę roślin i grzybów Polski. Jasno- lub ciemnozielone liście kozłka są bardzo małe – im drobniejsze, tym smaczniejsze i bardziej aromatyczne. Dzięki sporej zawartości olejków eterycznych, charakteryzuje je orzechowa nuta smakowa. Kwiaty, które roślina wytwarza, są białe, a ich rozmiar jest niewielki. Kiedy są świeże, można je spożywać na surowo (np. w sałatce).

Roszponka w domowym zielniku

Jeśli chcemy uprawiać świeżą roszponkę we własnym domu, powinniśmy się zaopatrzyć w dobrej jakości nasiona, które możemy dostać w sklepie ogrodniczym. Należy zwrócić uwagę na ich termin przydatności. Mimo że roślina jest często uprawiana na masową skalę w ogrodach, świetnie rozwija się również w zwykłej doniczce. Jeśli nabędziemy dobrej jakości ziemię i postawimy roszponkę na odpowiednio nasłonecznionym stanowisku, będziemy długo cieszyć się dobrymi plonami. Jej pielęgnacja ogranicza się do minimum. Należy jedynie pamiętać o regularnym podlewaniu, aby dojrzałe liście były pozbawione goryczki i wzbogaciły wiele obiadowych dań.