Rukiew wodna warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze rukwi wodnej

Rukiew wodna. Fot. Tony Austin[CC BY 2.0 ], Flickr.com Rukiew wodna. Fot. Tony Austin[CC BY 2.0 ], Flickr.com

O rukwi wodnej ostatnimi czasy zrobiło się głośno na świecie. Rukiew wodna, której niesamowite właściwości doceniano w minionych wiekach, obecnie wygrywa wszystkie rankingi superżywności i stała się prawdziwą gwiazdą botaniki. Wszystko za sprawą eksperymentu przeprowadzonego przez amerykańskich naukowców. Co to za eksperyment i co takiego niezwykłego kryje się w tym warzywie?

Rukiew wodna (Nasturtium officinale) jest nazywana rzeżuchą wodną i należy do rodziny kapustowatych, podobnie jak brokuł czy kalarepa. Jest byliną o ostrym smaku, przywodzącym na myśl pieprz lub chrzan. Rośnie maksymalnie do 80 cm wysokości i ma małe, pierzaste liście, a także drobne białe kwiaty. Jej owocem jest łuszczyna o nasionach podobnych do nasion gorczycy

Rukiew wodna – uprawa

Jeśli chcemy uprawiać rukiew wodną w domu, powinniśmy nabyć nasiona odmiany ‘Aqua’ i zasiać je wiosną lub latem do doniczek. Dużo prostszym sposobem na hodowanie tej rośliny jest jednak zakup w sklepie gotowego opakowania ze świeżą rukwią i przeniesienie najzdrowiej wyglądających łodyżek do płytkiego naczynia wypełnionego wodą, do czasu aż wypuszczą korzenie. Później należy przesadzić je do odpowiednio przepuszczalnego podłoża umiejscowionego w umiarkowanie słonecznym miejscu i dbać o to, by roślina miała stały dostęp do wody. A dlaczego warto uprawiać i jeść regularnie rukiew wodną?

Drogocenny „chleb ubogich”

Lecznicze właściwości rukwi wodnej są znane już od starożytności. Egipcjanie podawali robotnikom sok ze świeżej rukwi wierząc, że ten zwiększy wydajność ich pracy. Starożytni Grecy nazywali roślinę kardamonem, przekonani, że zwiększa ona intelekt, zaś cesarze rzymscy spożywali ją przed podjęciem ważnych decyzji. Pierwsza uprawa rukwi wodnej na szerszą skalę została udokumentowana w wieku siedemnastym, w okolicach niemieckiego miasta Erfurt. Jakiś czas później roślina zawędrowała do Francji, za sprawą Armii Napoleona, a sam Bonaparte bardzo ją sobie cenił. Na początku wieku dziewiętnastego rukiew pojawiła się w Anglii, gdzie do dzisiaj cieszy się największą popularnością. Stamtąd, za pomocą transportu kolejowego, przewożono ją do innych państw europejskich.

Spożywano ją przede wszystkim jako składnik kanapek i sałatek, a ze względu na bogactwo substancji odżywczych i powszechną  obecność rukwi w kuchni ludzi niezamożnych, z czasem zaczęto ją nazywać „chlebem ubogich”. Obecnie rukiew wodna jest znana w większości krajów azjatyckich i w Europie Zachodniej. W Polsce roślina dziko występuje niemal wyłącznie w zachodniej części kraju i od 2004 roku jest objęta ścisłą ochroną gatunkową. Na szczęście, dzięki rosnącej światowej popularności rukwi wodnej, można ją coraz częściej nabyć w sklepach ze zdrową żywnością, a nawet w niektórych hipermarketach.
Czy jadłaś/jadłeś rukiew wodną