Soczewica warzywo - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy soczewica

Fot. nick mote [CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. nick mote [CC BY 2.0 ], Flickr.com

Soczewica jest jednym z ulubionych produktów w diecie wegan i wegetarian. To stały element ich jadłospisu, ponieważ zawiera sporą ilość dobrze przyswajalnego białka. Ale soczewicę warto jeść niezależnie od przekonań w zakresie odżywiania. Powinna znaleźć się na stole tych wszystkich, którym zależy na zdrowych i smacznych posiłkach. Jeśli nie wiesz, co przygotować z soczewicy, zainspiruj się kuchnią orientalną lub zajrzyj do naszych sąsiadów Czechów.

Soczewica: tradycja i uprawy

Soczewica, obok soi, bobu, fasoli czy grochu, zaliczana jest do roślin strączkowych, choć w systematyce figuruje przede wszystkim jako roślina motylkowa. Już w czasach starożytnych była powszechnie konsumowana i traktowana jako tani zamiennik mięsa.

Uprawy soczewicy są obecnie rozsiane po całym świecie. Znajdują się zarówno w Kanadzie, jak i w Indiach, we Francji, Hiszpanii, Libanie czy Pakistanie. W Polsce także uprawia się soczewicę, ale nie jest to powszechnie występująca roślina. Zdecydowanie lepiej rozwija się tam, gdzie dni przez cały rok są długie i panuje dość stała temperatura.

Soczewica: nie tylko dla wegetarian i anemików

Soczewica jest ceniona w szczególności ze względu na zawarte w niej białko, choć wiadomo, że nie oferuje go tyle, ile mięso. Jak wypada przy wołowinie czy drobiu? W 100 gramach soczewicy znajduje się ponad 9 gramów białka. Dla porównania, stugramowa porcja mięsa wołowego dostarczy nam 26 gramów białka, a drobiowego 29 gramów. W soczewicy mamy go więc trzy razy mniej, a w dodatku nie jest ono pełnowartościowe, bo nie ma kompletu aminokwasów. Zwróćmy jednak uwagę na to, że jedząc mięso pochłaniamy również nasycone kwasy tłuszczowe, które w nieumiarkowanych ilościach są szkodliwe – maksymalnie zwiększają ryzyko miażdżycy i chorób serca. Poza tym coraz trudniej kupić dzisiaj mięso, które nie jest naszpikowane chemią i rozmaitymi „ulepszaczami”.

Jeśli zaś chodzi o jakość białka z soczewicy, to rzeczywiście nie dostarcza nam ono wszystkich niezbędnych aminokwasów. Wegetarianie wiedzą jednak, że aby skompletować je w jednym posiłku, wystarczy soczewicę połączyć z produktami, które zawierają brakujące aminokwasy. Dodatek ziemniaków, ryżu, placuszków czy chleba z pełnej mąki, a także suszonych owoców załatwi sprawę pełnowartościowego obiadu.

Uprawa soczewicy. By Victor M. Vicente Selvas (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons