Sok z buraków – jest bardzo zdrowy, ale niedoceniany

Fot.: redfox (V. Tobin)/Flickr CC Fot.: redfox (V. Tobin)/Flickr CC

Picie soku ze świeżych buraków pomaga znacznie obniżyć ciśnienie krwi. – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Hypertension”


Naukowcy z London School of Medicine oraz Peninsula Medical School przebadali osiem kobiet i siedmiu mężczyzn u których zdiagnozowano nadciśnienie tętnicze. Uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na dwie grupy, z których jedna piła szklankę soku w buraków dziennie, a druga taką samą ilość wody z niewielką zawartością azotanów. I co się okazało? Osoby biorące udział w eksperymencie miały o ok. 7 proc. niższe ciśnienie. A efekt był tym lepszy, im większe było ciśnienie u pacjentów.

„To wielkie zaskoczenie, że tak mała dawka azotanów zawarta w szklance soku z buraków, daje tak duże rezultaty. Mamy nadzieję, że badania, iż dieta oparta na warzywach zwierających azotany dobrze wpływa na układ krążenia, potwierdzą się” – powiedziała BBC News jedna z autorek badań, prof. Amrita Ahluwalia.

Skąd taka moc w tym niepozornym warzywie? Buraki ćwikłowe mają zdolność do gromadzenia w korzeniach azotanów – związków, które działają rozkurczowo na mięśnie gładkie, a dzięki temu obniżają ciśnienie skurczowe krwi.

Jak wyjaśnia prof. Amrita Ahluwalia, azotany obecne w soku z buraków podnoszą stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu (II) we krwi. Z kolei tlenek azotu poszerza naczynia krwionośne i w ten sposób obniża ciśnienie tętnicze.

To dobra wiadomość dla osób walczących z nadciśnieniem, które będą teraz mogły w naturalny sposób redukować jeden z głównych czynników ryzyka chorób serca. Bowiem azotany obecne są w wielu warzywach – oprócz buraków – można znaleźć je w selerze, szpinaku, rzodkiewce, sałacie, marchewce kapuście. 

Profesor Peter Weissberg, dyrektor medyczny z British Heart Foundation, powiedział, że „jest to kolejny powód, by wzbogacić swoją dietę w warzywa”. „Musimy zrobić kolejne badania, które potwierdzą, że warzywa, w których występują azotany, są w stanie na dłużej obniżyć ciśnienie krwi u pacjentów” – dodał.

Buraczana moc!

Co jeszcze cennego kryją w sobie buraki? Oprócz azotanów, sok z buraka zawiera także inne cenne związki, m. in. betainę, rezweratrol czy antyoksydanty. Betaina jest aminokwasem stosowanym w leczeniu chorób układu krążenia, rezweratrol bierze udział w stymulacji powstawania mitochondriów, a antyoksydanty stanowią obronę przed wolnymi rodnikami powstającymi w organizmie na skutek stresu.

Jak zaobserwowali brytyjscy naukowcy z University of Exeter oraz Peninsula Medical School w Plymouth, regularne picie soku z buraków zwiększać wytrzymałość organizmu na wysiłek fizyczny i pomaga nawet o 16 proc. wydłużyć czas ćwiczeń. Ogólnie rzecz biorąc picie surowego soku z buraków pomaga w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu, pobudza krążenie i ułatwia przemianę materii.


Fot.saleeha/Flickr CC



Buraczane smoothie


Składniki:
  • 1 mały burak,
  • 1 marchewka,
  • Jabłko,
  • Sok wyciśnięty z połowy limonki (może być cytryna)
  • Szklanka wody
Podgotuj buraka i marchewkę, aż będą miękkie. Pozostaw do przestygnięcia. Obierz owoce i pokrój na mniejsze części. Wszystko umieść w blenderze i zmiksuj.
Ekologia.pl (JS)




wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy