Szpinak warzywo - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy szpinak

Szpinak na zdrowie, fot. sxc.hu Fot. sxc.hu

Już średniowieczni Persowie znali zalety szpinaku. Współcześnie wiadomo, że szpinak poprawia ukrwienie skóry, kondycję włosów, reguluje poziom cholesterolu, rozszerza naczynia krwionośne. Przyjrzymy się szpinakowi i sprawdźmy, jakie są najsmaczniejsze sposoby na dania ze szpinakiem.

Pierwsze wzmianki historyczne dotyczące szpinaku sugerują, iż ma on azjatyckie korzenie. W Chinach do dziś nazywany jest „perskim warzywem”, co wskazywałoby na Iran jako kraj jego pochodzenia. Do Europy szpinak trafił w XI wieku dzięki Arabom. W Polsce pierwsze wzmianki o szpinaku notujemy od końca XVIII w. Szpinak warzywny jest rośliną hodowlaną, raczej nie rośnie samodzielnie.

Każdy z nas pamięta bajkę o dzielnym marynarzu, któremu szpinak dodawał siły. Okazuje się, że Popeye miał rację. Według badań amerykańskich naukowców składniki chemiczne, zawarte w liściach tego zielonego warzywa, przyspieszają proces przekształcania białek w tkankę mięśniową. Jest jeden mankament − trzeba by jeść ponad kilogram szpinaku dziennie, by uzyskać takie efekty.
Lubisz szpinak?