Przyspiesza wzrost roślin i ulega biodegradacji – polscy naukowcy opracowali innowacyjną agrowłókninę

Sobota 10.02.2018
Agrowłóknina w rolnictwie. Fot. pixabay.com

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej opracowali innowacyjną agrotkaninę, która znacząco przyspiesza wzrost roślin, a także ulega także całkowitej biodegradacji.

Agrotkanina o nazwie BioEcoFab – materiał celulozowo-elastomerowy, powstała w Instytucie Technologii Polimerów i Barwników na Wydziale Chemicznym PŁ.

„Nasza agrotkanina składa się głównie z naturalnych komponentów i zawiera w sobie nawożący składnik, który powoduje przyspieszenie wegetacji różnego rodzaju roślin implementowanych na tym podłożu” - powiedziała PAP współtwórczyni wynalazku dr Mirosława Prochoń.

Materiał skomponowany jest z surówki bawełnianej pokrytej specjalną mieszaniną lateksową, zawierającą różnego rodzaju biopolimery, pochodzące z odpadów, które przyspieszają wzrost roślin.

Jak podkreśla dr Prochoń, nowa przyspiesza wzrost roślin, ale również „oddycha”, co oznacza, że mogą przez nią przenikać np. woda czy nawozy płynne.

„Nasza agrotkanina nie będzie powodowała - jak w przypadku innych komercyjnych, syntetycznych agrowłóknin - tworzenia szkodliwej dla systemu korzeniowego roślin grzybni, a przez to obumierania roślin po pewnym okresie. Oprócz tego ogranicza w pewnym stopniu również dochodzenie promieni UV” - zaznaczyła współtwórczyni wynalazku.

Jednak – jej zdaniem – najważniejszym atutem agrotkaniny jest to, że naturalne składniki sprawiają, iż materiał jest nieszkodliwy dla środowiska i ulega całkowitej biodegradacji.

„Po określonym czasie użytkowania można ją albo przeorać, albo kompostować, co w obecnych czasach jest niezwykle korzystne. Wykorzystane w jej produkcji odpadowe biopolimery będą dodatkowo zmniejszały obciążenie środowiska naturalnego” - podkreśliła dr Prochoń.

Może ona znaleźć zastosowanie w rolnictwie, ogrodnictwie, kwiaciarstwie, zagospodarowaniu terenów miejskich, górskich czy nasypów drogowych.

PAP - Nauka w Polsce