Golce uczą długowieczności

Czwartek 26.02.2009
Fot.: golec (Wikipedia, GNU) Fot.: golec (Wikipedia, GNU)
Choć golce to małe, brzydkie, pomarszczone i gołe zwierzęta żyjące w podziemnych norach, możemy się od nich nauczyć, jak żyć dłużej - informuje "New Scientist".

Afrykańskie golce są niezwykłymi ssakami z wielu powodów. Żyją w podziemnych społecznościach jak termity czy mrówki - rozmnażaniem zajmuje się "królowa" matka, zaś inne osobniki pełnią funkcję żołnierzy albo robotników. Młodymi opiekują się wszyscy członkowie społeczności. Długie życie golca wydaje się zaprzeczać teoriom tłumaczącym proces starzenia. Zwykła mysz żyje niewiele ponad trzy lata. Natomiast mający podobną wielkość golec dożywa rekordowego wśród gryzoni wieku niemal 30 lat.

Proces starzenia jest często uważany za skutek stresu oksydacyjnego w naszym organizmie. Pod jego wpływem miałoby dochodzić do uszkodzeń DNA i białek, a co za tym idzie - zaburzeń w funkcjonowaniu komórek. Jednak u golców poziom oksydantów jest podobny co u myszy - mimo, że myszy żyją prawie 10 razy krócej.

Zespół Rochelle Buffenstein z University of Texas Health Science Cenmter w San Antonio pobrał od golców i myszy komórki wątroby i zbadał w nich obecność uszkodzonych białek. U golców poziom nieuszkodzonych białek był dwa razy wyższy. Co więcej, mechanizmy odpowiedzialne za odtwarzanie białek były u nich wyjątkowo aktywne. Zdaniem naukowców golce wytwarzają dodatkowe ilości substancji odpowiedzialnych za oznaczanie wadliwych białek, które musza być szybko zutylizowane, aby nie szkodziły komórkom. Być może uda się rozpoznać te cząsteczki i wykorzystać je w leczeniu związanych z wiekiem chorób u ludzi.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce