Jak startowały pterozaury

Środa 08.02.2017
Fot.: Pteronodon - jeden z pterozaurów (US GOV) Fot.: Pteronodon - jeden z pterozaurów (US GOV)
Oczywiście do latania potrzebne są skrzydła, jednak do startu w przestworza konieczne są także silne kończyny. O tym jak startowały pterozaury, uczeni poinformowali na łamach czasopisma Zitteliana.

Każdy obserwator zauważy, że praktycznie nie ma ptaka, który mógłby wystartować tylko za pomocą skrzydeł. Aby wznieść się w powietrze trzeba najpierw odbić się od ziemi. Większość ptaków wykorzystuje do tego siłę mięśni swoich nóg, dodatkowo wspartą przez podmuch wiatru, lub różnice wysokości terenu. Okazuje się ,że pterozaury zupełnie inaczej rozwiązały problem startu.

Michael B. Habib z Centrum Anatomii Funkcjonalnej i Ewolucji na Johns Hopkins University badał budowę pterozaurów i doszedł do zaskakujących wniosków. Jak obliczył, przy tak delikatnej budowie tylnych kończyn tych gadów byłoby niemożliwe, żeby wykorzystywały je do odbicia się od ziemi tak jak czynią to ptaki. Komputerowe analizy całkowicie wykluczyły taki rodzaj startu w przestworza, po uwzględnieniu zarówno wielkości tych kopalnych gadów jak i kształtu i wytrzymałości ich kości. Okazuje się jednak, że pterozaury mogły wystartować wykorzystując do odbicia się wszystkie cztery kończyny. Jednak w przeciwieństwie do ptaków, kluczowa rolę odgrywały ich skrzydła. Doskonale wyważone i dobrze umięśnione skrzydła, gdy były złożone, umożliwiały zwierzęciu sprawne chodzenie a zarazem wykonanie skoku pomocnego przy starcie. Warto pamiętać, że rozpiętość skrzydeł u niektórych gatunków dochodziła do 10 metrów, a masa sięgała 250 kg. Mimo takich gabarytów, jak przekonuje uczony ,zwierzęta te mogły wznieść się do lotu bez rozbiegu i to w czasie krótszym niż sekunda. A wszystko wspólnej sile wszystkich kończyn.