Karaluchy tez mają osobowość

Poniedziałek 24.04.2017
Fot.  Mike Keeling graftedno1 [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com Fot. Mike Keeling graftedno1 [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com

Skąd u karaluchów taka zdolność przetrwania? W jaki sposób karaluchy dostosowują się do zmieniającego się środowiska? Karaluchy to proste zwierzęta, ale mają osobowości i różne charaktery. – przekonują badacze.

Naukowcy przez trzy miesiące badali zachowania karaluchów amerykańskich (Periplaneta americana). Owady, które na co dzień żyją w ciemnych szczelinach i wychodzą z kryjówek dopiero po zapadnięciu zmroku, umieszczono na otwartej, oświetlonej przestrzeni, na której znajdowały się zacienione schronienia. W trakcie badań część karaluchów zachowywała się ostrożnie i zajmowało im sporo czasu zanim znalazły bezpieczne schronienie. Druga grupa owadów szybko i sprawnie badała otoczenie w poszukiwaniu zacienionego miejsca.

Czego dowodzą wyniki tych badań? Wśród karaluchów występują dwie kategorie owadów – odważne, które śmiało badają otoczenie i ostrożne, które nieufnie podchodzą do zmian w śodowisku. – wyjaśnia jeden z autorów badań Issaac Planas.

„Karaluchy to niesamowite i zadziwiające stworzenia, które tworzą złożone struktury społeczne. Przy niewielkiej ilości informacji i interakcji, wiedząc tylko czy jest obok partner czy nie, potrafią podejmować skomplikowane decyzje” – powiedział Planas.

Naukowiec wyjaśnił, że karaluchy, w przeciwieństwie do mrówek czy termitów, które funkcjonują w hierarchii społecznej, podejmują indywidualne decyzje, nie mające wpływu na życie pozostałych owadów. Można powiedzieć, że prusak jest panem swego losu, bo sam podejmuje decyzje, jak postąpić w danej sytuacji.

Osobowość karaluchów może tłumaczyć zdolność przystosowywania się tych owadów do nowego otoczenia. – „Odważniejsze karaluchy śmiało eksplorują nowe środowiska, podczas gdy inne pozostają w tyle, by sprawdzić czy okolica jest bezpieczna” – przekonują badacze.

To nie pierwsze badania, które dowodzą niezwykłości tych owadów. Już wcześniej naukowcy zauważyli, że karaluchy to niezwykle towarzyskie owady, którym nie służy samotność. Kiedy karaluch zostanie odizolowany do swoich krewniaków staje się apatyczny, a z czasem zaczyna cierpieć na tzw. syndrom izolacji, który może objawiać się zaburzeniami rozwojowymi. Karaluchy, jak ludzie, potrzebują fizycznej bliskości – lubią wskakiwać sobie na grzbiety i czekać w gromadzie na zapadnięcie ciemności.− przekonuje dr Mathieu Lihoreau z National Centre of Scientific Research in Rennes.

Reasumując – karaluchy to mądre stworzenie, jednak przez swoją mało sympatyczną aparycję, nie wzbudzają naszej sympatii.
Źródło: „Cockroaches have personalities, study finds” (http://www.reuters.com/article/2015/03/10/us-belgium-cockroach-personalities-track-idUSKBN0M614H20150310)