Ciekawostki o karaluchach - karaluchy też mają osobowość

Poniedziałek 24.04.2017
Fot.  Mike Keeling graftedno1 [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com Fot. Mike Keeling graftedno1 [CC BY-ND 2.0 ], Flickr.com

Skąd u karaluchów taka zdolność przetrwania? W jaki sposób karaluchy dostosowują się do zmieniającego się środowiska? Karaluchy to proste zwierzęta, ale mają osobowości i różne charaktery. – przekonują badacze.

Naukowcy przez trzy miesiące badali zachowania karaluchów amerykańskich (Periplaneta americana). Owady, które na co dzień żyją w ciemnych szczelinach i wychodzą z kryjówek dopiero po zapadnięciu zmroku, umieszczono na otwartej, oświetlonej przestrzeni, na której znajdowały się zacienione schronienia. W trakcie badań część karaluchów zachowywała się ostrożnie i zajmowało im sporo czasu zanim znalazły bezpieczne schronienie. Druga grupa owadów szybko i sprawnie badała otoczenie w poszukiwaniu zacienionego miejsca.

Czego dowodzą wyniki tych badań? Wśród karaluchów występują dwie kategorie owadów – odważne, które śmiało badają otoczenie i ostrożne, które nieufnie podchodzą do zmian w środowisku. – wyjaśnia jeden z autorów badań Issaac Planas.

„Karaluchy to niesamowite i zadziwiające stworzenia, które tworzą złożone struktury społeczne. Przy niewielkiej ilości informacji i interakcji, wiedząc tylko czy jest obok partner czy nie, potrafią podejmować skomplikowane decyzje” – powiedział Planas.

Naukowiec wyjaśnił, że karaluchy, w przeciwieństwie do mrówek czy termitów, które funkcjonują w hierarchii społecznej, podejmują indywidualne decyzje, nie mające wpływu na życie pozostałych owadów. Można powiedzieć, że prusak jest panem swego losu, bo sam podejmuje decyzje, jak postąpić w danej sytuacji.