Łowy na wodnego wampira
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Łowy na wodnego wampira

Łowy na wodnego wampira

Fot.: otwór gębowy monoga morskiego (US GOV)
Niekiedy gatunki rzadkie w Europie są prawdziwą plagą za oceanem. Tak jest w przypadku minoga morskiego – amerykańscy naukowcy odkryli nową metodę jego połowu. O odkryciu doniósł serwis BBC News.

O ile w Europie jest minogi morskie są gatunkiem rzadkim i zagrożonym wyginięciem  to w USA przyczyniają się do milionowych strat w gospodarce.  Od czasu przekopania kanału łączącego Wielkie Jeziora z systemem rzecznym minogi zaczęły zasiedlać nowe środowisko. Na efekty nie trzeba było długo czekać – w ciągu 20 lat  połowy troci spadły w tym rejonie z 6810 do 136 ton. Co więcej straty powodowane przez minogi wśród całej populacji ryb szacuje się na milion ton.

Rząd USA wydaje miliony dolarów na walkę z minogami, lecz na razie bez specjalnych sukcesów. Wśród środków stosowanych do ograniczenia populacji minogów można wymienić m in. budowanie barier hydrologicznych uniemożliwiających migrację czy też wypuszczanie do jezior sterylnych samców minoga. Amerykańscy naukowcy z Michigan State University opracowali nowy sposób odławiania minogów. Okazuje się, ze samice minogów wytwarzają feromony, dzięki którym do określonych strumieni podążają za nimi samce i może dojść do zapłodnienia. Naukowcy postanowili wykorzystać ten fakt, opracowując recepturę produkcji syntetycznego feromonu. Doświadczenia wykazały, że samce chętnie podążały do strumienia, gdzie naukowcy umieścili pułapkę z feromonami. Nowa metoda wymaga jeszcze badań, ale naukowcy już wiążą z nią spore nadzieje. Dzięki niej minogom będzie można wskazać jako miejsce rozrodu np. strumień z brakiem miejsc tarliskowych lub po prostu zastawiać skuteczne pułapki na te zwierzęta.

Minóg morski (Petromyzon marinus) – to największy z minogów, czyli prymitywnych pasożytniczych kręgowców. Dorasta do 140 cm długości – to dużo zważywszy na  zwyczaje pokarmowe. Otwór gębowy przekształcony w przyssawkę z setkami malutkich ale ostrych ząbków umożliwiają temu zwierzęciu przyczepianie się do dużych ryb i wyjadanie ich ciała. Takie pasożytnictwo na dorszach, łososiach czy węgorzach doprowadza do dużych strat w gospodarce, ponieważ zaatakowane ryby najczęściej giną. Dorosłe, pasożytnicze minogi żyją w morzu (są tez osiadłe formy słodkowodne) ale na tarło wpływają do rzek i strumieni. Po złożeniu jaj dorosłe zaprzestają żerowania i giną, natomiast wyległe z jaj larwy żywią się drobnymi organizmami wodnymi i dorastają w słodkiej wodzie.

minogi