Ryba głębinowa z przezroczystą głową - opis, występowanie i zdjęcia.

Fot.: ryba z gatunku Macropinna microstoma (MBARI) Fot.: ryba z gatunku Macropinna microstoma (MBARI)

Świat morskich głębin wciąż nas zadziwia. Niedawno naukowcy przebadali niezwykłą rybę o przezroczystej głowie i beczkowatych oczach, o czym poinformowano na łamach czasopisma „Copeia”

Niezwykła ryba o nazwie (Macropinna microstoma) została odkryta już w 1939 roku, jednakże wybuch wojny nie sprzyjał badaniom naukowym. Ponadto nie dysponowano wtedy aparaturą, pozwalająca na badanie ryb głębinowych w ich naturalnym środowisku, a te wyciągane sieciami z dużych głębokości miały zdeformowane delikatne organy, na skutek zmiany ciśnienia. Jednak już wtedy wstępna analiza budowy oka niezwykłej ryby wykazała, że ryba ta nieźle widzi nawet przy braku światła w głębinach. Gatunek ten charakteryzuje się jeszcze jedną ciekawą cechą: ma przezroczystą głowę. Niewielkie, kilkucentymetrowe rybki żywią się mniejszymi rybami i meduzami.

Jednak dopiero niedawno przy pomocy zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych ROV udało się sfilmować rybę w jej naturalnym środowisku. Jak powiedzieli biolodzy Bruce Robison i Kim Reisenbichler z Monterey Bay Aquarium Research Institute -   ryby z gatunku Macropinna microstoma sfilmowano na głębokości 600-800 metrów w pobliżu Kalifornii. Okazało się, że oczy tych niezwykłych ryb mogą się obracać, co umożliwia zarówno patrzenie przed siebie jak i do góry – przez przezroczystą głowę.