Waran z Komodo - opis, występowanie i zdjęcia. Gad waran z Komodo ciekawostki

Wtorek 14.11.2017
Fot. Ryan Vaarsi [CC BY 2.0 ], Flickr.com Fot. Ryan Vaarsi [CC BY 2.0 ], Flickr.com

Waran z Komodo (Varanus komodoensis) to największa jaszczurka żyjąca na ziemi. Rekordowe okazy mogą osiągać ponad 3 m długości (rekordowy okaz mierzył 365 cm) i około 150 kg wagi. Niektórym przywodzi na myśl średniej wielkości dinozaura. Trudno się dziwić, że zwierzę o takich rozmiarach jest drapieżnikiem, polującym zarówno na ptaki i ssaki (w tym tak duże gatunki jak jeleń) jak i na mniejsze osobniki własnego gatunku. Odnotowano nawet kilka śmiertelnych w skutkach ataków na ludzi.

Waran z komodo objawił się naszym oczom dopiero w 1910 roku. A ze względu na groźną budowę, rozmiar, ostre pazury i szybkość nazywany bywa Smokiem z Komodo.

Te wyrośnięte jaszczurki zamieszkują kilka wysp Archipelagu Sundajskiego należących do Indonezji (m. in. Komodo, Flores, Rinca, Gili Motang, Nusa Kode). Chociaż o waranie wiemy już sporo, to do niedawna niewiele było wiadomo o jej pochodzeniu. Według jednej z teorii wielka jaszczurka miała wyewoluować z mniejszych przodków, w czym była pomocna geograficzna izolacja wysp.

Okazuje się jednak, że to nie Indonezja, ale Australia była miejscem narodzin tego żyjącego współcześnie „smoka”. Według badań australijskich naukowców Waran z Komodo „narodził się” około 3-4 miliony lat temu we wschodniej części Australii. Następnie rozprzestrzeniał się na zachód, docierając do wysp indonezyjskich około 900 000 lat temu. Wiemy o tym dzięki analizie skamieniałych kości jaszczurek znalezionych na Piątym Kontynencie, które to wykazywały zadziwiające podobieństwo do kości współczesnych waranów.

Jak powiedział uczestniczący w badaniach Scott Hocknull z Queensland Museum: „Australia była domem dla największych jaszczurek świata, w tym Megalanii (Varanus priscus) która dorastała do ponad 7 metrów i Warana z Komodo, który osiąga do 3 m długości”. Megalonia wyginęła 40 000 lat temu, ale przez wiele lat oba gatunki występowały w Australii jednocześnie – dodaje badacz. Teorie o pochodzeniu waranów potwierdzają też skamieniałe szczątki trzech osobników, znalezione niedawno na Timorze, które należały do gatunku większego niż Waran z Komodo.

Fot. Brice Li [CC BY 2.0 ], Flickr.com