Globalne ocieplenie zagraża kangurom

Piątek 17.10.2008
fot.: Wikipedia, GNU fot.: Wikipedia, GNU
Wzrost średnich temperatur zaledwie o 2 stopnie Celsjusza może mieć zgubny wpływ na populacje kangurów, zwierząt będących ikoną Australii - informuje pismo "Physiological and Biochemical Zoology".

Aby ocenić, jak spodziewane zmiany temperatur w następnych 50 latach mogą wpłynąć na cztery gatunki kangurów, naukowcy z australijskiego Uniwersytetu Jamesa Cooka połączyli modelowanie komputerowe z trzyletnimi obserwacjami terenowymi.

Okazało się, że wzrost temperatury już o 0,5 st. C może zawęzić geograficzny zasięg kangurów. Gdy średnia temperatura wzrośnie o 6 st. C zasięg występowania tych zwierząt skurczy się az o 96 proc. Jak przypomina jeden z badaczy - Euan G. Ritchie, według ogólnie przyjętych modeli ocieplenia klimatu, temperatury w północnej Australii podniosą się będą do r. 2030 o 0,4-2 st. C., a do r. 2070 - o 2-6 stopni.

Potencjalnie najbardziej zagrożony jest kangur antylopi, gatunek przystosowany do wilgotnego, tropikalnego klimatu. Naukowcy obliczyli, że wzrost średnich temperatur już o 2 st. C może zawęzić zasięg jego występowania o 89 proc. Natomiast wzrost o 6 st. C może spowodować całkowite wymarcie tego gatunku, jeśli nie będzie się on w stanie zaadoptować do suchych stepów, które prawdopodobnie powstaną pod wpływem zmian klimatu.
Źródło: PAP