Jeden z największych pterozaurów zamieszkiwał Transylwanię

Środa 15.02.2017
Źródło: PeerJ (2017). DOI: 10.7717/peerj.2908 Źródło: PeerJ (2017). DOI: 10.7717/peerj.2908

Na terenie centralnej Rumunii Brytyjscy naukowcy odkryli szkielet gigantycznego pterozaura. Przedstawiciel Hatzegopteryxów z rodziny azdarchidów żył w okresie późnego mezozoiku w rejonie współczesnej Europy i był jednym z największych znanych pterozaurów!

Nie jest to pierwsze odkrycie szczątków pterozaura na Ziemi. Zbadane dotychczas skamieniałości tych prehistorycznych gadów różniły się między sobą głównie rozmiarem. Jedne nie były większe od wróbla, inne miały gabaryty wojskowego myśliwca. Hatzegopteryxy charakteryzowała krótka, solidna szyja, grube kości i szeroki pysk. Naukowcy szacują też, że zwierzęta te miały też bardzo silne, rozłożyste skrzydła.

Niedawno odkryte szczątki przedstawiciela Hatzegopteryxów liczą ok. 70 milionów lat.  Paleontolodzy, którzy je znaleźli - Mark Witton z Uniwersytetu w Portsmouth i Darren Naish z Uniwersytetu w Southampton - zapewniają, że, kości były na tyle dobrze zachowane, że po oczyszczeniu wykopaliska latający jaszczur wyglądał „jak żywy”. Nie było to jedyne znalezisko w okolicy. Na obszarze, który prawdopodobnie był kiedyś częścią wyspy Hateg otoczonej przez prehistoryczny ocean Tetydy, znaleziono również kości dinozaurów karłowatych oraz ślady zwierzęcia, które miało długą szyję i było podobne do współczesnego konia.

Badacze podejrzewają, że znaleziony Hatzegopteryx był jednym z dominujących drapieżników na wyspie, a jego jadłospis składał się z mniejszych dinozaurów. Do tej pory jednak nie udało się ustalić, czy gigantyczne pterozaury są przodkami dzisiejszych krokodyli i należy je powiązać ze starożytnymi dinozaurami czy zaliczają się do tzw. archozaurów.