Kiedy rośliny mogą rozmawiać, lepiej rosną! | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Kiedy rośliny mogą rozmawiać, lepiej rosną!

Kiedy rośliny mogą rozmawiać, lepiej rosną!

Kiedy rośliny mogą ze sobą pogawędzić po sąsiedzku, lepiej rosną – wynika z badań opublikowanych na łamach przeglądu naukowego BMC Ecology.

Monica Gagliano i Michael Renton z Uniwersytetu Zachodniej Australii w ramach naukowego eksperymentu sprawdzali, jak będzie rosła papryka roczna (Capsicum annuum) w obecności innych roślinpapryki i bazylii – lub z dala od jakichkolwiek roślinnych sąsiadów.

Co się okazało? Kiedy w sąsiedztwie nasionka papryki nie zasadzono żadnej innej rośliny, to kiełkowanie postępowało słabo. A kiedy rośliny rosły w swoim bliskim sąsiedztwie, to kiełkowanie przebiegało zdecydowanie szybciej! Co więcej – rośliny te „wiedziały” o obecności sąsiadów nawet wtedy, jeśli były odizolowane czarną plandeką.

Od dawna wiadomo, że rośliny reagują na światło, wiatr, obecność wody i potrafią wyczuwać siebie nawzajem przy pomocy „węchu”. Jednak idea, że potrafią ze sobą „rozmawiać” i się komunikować jest rewolucyjna.

„Nasze wyniki wskazują, że rośliny są w stanie pozytywnie wpłynąć na wzrost innych nasion. Może mieć to związek z sygnałami akustycznymi, które pozwalają na szybką komunikację pomiędzy roślinami” – wyjaśniła dr Gagliano.

Bo dźwięk, czyli fala akustyczna, to bodziec fizyczny, mechaniczny, jakim jest też wiatr czy dotyk. Rośliny, choć pozbawione organu słuchu, odbierają dźwięk. Nie wiadomo, jak to robią, ale ich reakcja jest zauważalna. – przekonują badacze.

1. https://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130507060855.htm; 2017-07-20;
4.6/5 - (7 votes)

A ja słyszałem o takim pojęciu jak allelopatyczność, wydaje mi się, że to może być to, a nie mówiące rośliny.

Nikt nie mówi o tym że drzewko będzie „mówić”