Owce w roli „żywych kosiarek”

Poniedziałek 31.07.2017
Owce jako żywe kosiarki

U podnóża góry Chojnik w Karkonoskim Parku Narodowym wybudowano owczarnie,  w której zamieszkało 40 owiec. Zwierzęta w roli „żywych kosiarek” pomagają  w ochronie półnaturalnych łąk, obfitujących w cenne gatunki roślin, takich  jak m.in.: krokus wiosenny, dziewięćsił bezłodygowy czy arnika górska.

Gdyby nie interwencja człowieka i wypasy owiec, łąki zarosłyby krzewami i  drzewami. Te zagłuszyłyby i skazały na wyginięcie cenne rośliny.

Gospodarka pasterska miała silny wpływ na obecny krajobraz Karkonoszy.  Łąki powstały jeszcze w XVIII i XIX wieku, gdy miejscowa ludność  prowadziła tam uprawy i wypasała zwierzęta. Obecnie na karkonskich łąkach  występuje ok. 300 gatunków roślin naczyniowych, czyli ok. 1/3 wszystkich  gatunków stwierdzonych na terenie Parku. Łąki pod Chojnikiem są chronione  w ramach europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000. Teraz przyrodnikom w  ich właściwej ochronie pomagają owce rasy wrzosówka. To rodzima,  najstarsza rasa owiec w Polsce. Stado wrzosówek znalazło schronienie w  całorocznej owczarni z przyłączem wody, paśnikami i poidłami. Całkowity  koszt zadania „Owce na wypasie, czyli ochrona najcenniejszych ekosystemów  łąkowych” wynosi około 260 tys. złotych, w tym dotacja z Funduszu to 50  tys. złotych.

Akcję wspiera finansowo Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki  Wodnej we Wrocławiu.