Wtorek 04.11.2014

W kierunku Ziemi pędzi potężna asteroida

Image credit: NASA/JPL-CaltechImage credit: NASA/JPL-Caltech

W kierunku Ziemi pędzi potężna asteroida. Ma średnicę około 370 metrów i może stanowić potencjalne zagrożenie dla naszej planety.

Potężną asteroidę 2014 UR116 wykryła sieć zrobotyzowanych teleskopów MASTER utworzona przez Moskiewski Uniwersytet Łomonosowa.

Średnica asteroidy szacowana jest na 370 metrów i przewyższa rozmiarami asteroidę Apophis. Jeżeli doszłoby do kolizji, to eksplozja byłaby 1000 razy silniejsza niż uderzenie obiektu kosmicznego, które miało miejsce nad Czelabińskiem w 2013 roku. Wtedy fala uderzeniowa, która powstała w wyniku eksplozji meteoru, spowodowała ogromne straty.

„Zderzenie tej asteroidy z Ziemią mogłoby doprowadzić do wielkiego tsunami, którego konsekwencją mogłoby być nawet zniszczenie całej Europy.” −  powiedział dziennikowi „Izwiestija” jeden z odkrywców asteroidy Władimir Lipunow.

Eksperci uspokajają, że UR116 jest oddalona od Ziemi o 4,5 miliona kilometrów, więc przez najbliższych sześć lat możemy spać spokojnie. A co później?

Na razie ciężko oszacować, jaką trasą będzie poruszała się asteroida. Ponieważ UR116 będzie przechodziła w pobliżu Wenus i Marsa, więc pole grawitacyjne tych planet może wpływać na trajektorię asteroidy.
Ekologia.pl, źródło:http://tylkoastronomia.pl