JAN BOGUMIŁ SOKOŁOWSKI. Biografia sylwetki - Jan Sokołowski

Fot.: bg.up.poznan.pl Jan Sokołowski Fot. Witold Czarnecki/Wikipedia
Jan Bogumił Sokołowski  urodził się 24 maja 1899 r. w Dakowach Mokrych koło Opalenicy w powiecie nowotomyskim.  Był wybitnym popularyzatorem wiedzy przyrodniczej. Przyczynił się do budowania świadomości związanej z  poszanowaniem i ochroną przyrody.
  Dziedziną, której poświęcił najwięcej uwagi była ornitologia, a jego dorobek naukowy z tego zakresu liczy około 100 publikacji. Swoje prace Sokołowski najczęściej sam bogato ilustrował szkicami.

„Przyroda to bardzo skomplikowana machina. Tak jak z zegarka nie możemy usuwać kółek lub osi, tak też w przyrodzie skazywanie na zagładę pewnych zwierząt srodze może się pomścić. Obyśmy prawdę tę poznali, póki nie będzie za późno”. (Jan Bogumił Sokołowski)

Wczesne lata i wykształcenie

Jan Bogumił Sokołowski uczęszczał do szkoły w Wojnowicach i Łagwach koło Buku oraz do Gimnazjum o profilu matematyczno-przyrodniczym im. G. Bergera w Poznaniu gdzie w 1921 roku  zdał maturę. W latach 1919 - 1920 w Państwowej Szkole Zdobniczej w Poznaniu uczył się malarstwa. W 1921 roku rozpoczął studia na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Poznańskiego, studiując biologię oraz dodatkowo geografię i geologię. W 1925 r. uzyskał dyplom nauczyciela szkół średnich i stopień magistra filozofii w zakresie biologii, broniąc pracy na temat histologii przewodu pokarmowego ptaków śpiewających. Następnego roku doktoryzował się na podstawie pracy o owadach prostoskrzydłych woj. poznańskiego.  Habilitował się z ornitologii w 1936 r., broniąc pracę: "Ptaki ziem polskich". W 1946 r. na podstawie pracy dotyczącej anatomii czaszki ptaków śpiewających uzyskał habilitację w zakresie zoologii. W 1948 roku został profesorem nadzwyczajnym, a w  1955  otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.

Szukaj sylwetki ekologa