Rodzaje grzybów ze względu na przydatność do spożycia

Okres zbioru grzybów

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
styczeń/luty/kwiecień/maj/czerwiec/lipiec/sierpień/wrzesień/październik/listopad/grudzień/
Grzyby
Grzyby (Fungi Juss.), jako organizmy eukariotyczne, obok roślin i zwierząt, tworzą odrębne królestwo wśród organizmów żywych. Ciało grzyba – grzybnia (mycelium) – zbudowane jest z sieci strzępek (rozgałęzionych komórek). Ściana komórki grzyba wzmocniona jest chityną. Biorąc pod uwagę budowę mamy grzyby jednokomórkowe (drożdże), grzyby wielokomórkowe (m. in. grzyby kapeluszowe) i grzyby komórczakowe. Grzyby, mimo iż nie potrafią się przemieszczać, są organizmami kosmopolitycznymi, można spotkać je praktycznie wszędzie – na lądzie, w zbiornikach wodnych, a nawet w powietrzu. Grzyby są organizmami cudzożywnymi. Biorąc pod uwagę sposób odżywiania grzyby dzielimy na: saprobionty (organizmy żywe odżywiające się wyłącznie rozkładającymi się szczątkami roślinnymi i zwierzęcymi), pasożyty (organizmy cudzożywne, pobierające substancje odżywcze od żywicieli, którymi mogą być zwierzęta, rośliny i inne grzyby) i symbionty (żyją w symbiozie z innymi organizmami). Grzyby tworzą jedną z najliczniejszych gromad – na razie opisano ponad 100 tysięcy gatunków, ale szacuje się gatunków grzybów może być zdecydowanie więcej – ponad 1,5 miliona. W Polsce występuje około 14 tysięcy gatunków grzybów, z czego 4 tysiące to grzyby makroskopowe (wielkoowocnikowe), czyli te, które można zobaczyć gołym okiem. Zdecydowana większość to grzyby mikroskopijne, które zobaczymy tylko pod mikroskopem. Grzyby odgrywają bardzo ważną i pożyteczną rolę w przyrodzie – rozkładają martwe organizmy, uczestniczą w procesach glebotwórczych, wzbogacają gleby i umożliwiają krążenie pierwiastków w przyrodzie. Stanowią także źródło pożywienia dla wielu zwierząt. Niektóre grzyby potrafią także wytwarzać antybiotyki (penicylina). Inne grzyby wywołują choroby roślin i zwierząt.

Systematyka »