Formy i sposoby ochrony przyrody w Polsce i na Świecie.

tooltip
Baribal
Które zwierzęta najbardziej uprzykrzają Wam wakacje?
Komary
Kleszcze
Meszki
Pszczoły
Osy
Muchy
Głosuj
Ochrona przyrody to zachowanie bioróżnorodności, ale także ogół działań zmierzających do ocalenia zagrożonych gatunków zwierząt i roślin, oraz zachowania naturalnych ekosystemów.

Dziś coraz więcej ekosystemów jest przekształconych, a zachwianie delikatnej równowagi świata przyrody skutkuje tym, że więcej zwierząt może bezpowrotnie zniknąć z naszej planety. Na szczęście wraz z rozwojem świadomości powoli zmienia się nastawienie ludzi do zwierząt, w efekcie coraz częściej słyszymy o zakładaniu nowego rezerwatu, czy powołaniu fundacji ratującej zagrożony gatunek. Dzięki wysiłkowi przyrodników, naukowców, czy aktywistów sytuacja wielu gatunków jest znacznie lepsza, niż jeszcze kilka lat temu. Jeżeli dodamy do tego programy hodowane i badawcze oraz coraz doskonalsze prawo wydaje się, że los zwierząt znacząco się polepszył.

Panda Wielka-- zagrozony gatunek kojarzony z WWF (Wikipedia, GNU)
Panda Wielka-- zagrożony gatunek kojarzony z WWF (Wikipedia, GNU)

Historia wskazuje, że potrafimy wytępić nawet chronione lub bardzo liczne zwierzęta. Mimo wielowiekowej ochrony, ostatni tur padł w 1627 roku. Kiedyś miliardowe stada gołębi wędrownych przemierzały Amerykę, jednak kilkadziesiąt lat polowań sprawiło, że gatunek ten wyginał w 1914 roku. Nadal poluje się na wieloryby, wycina połacie lasu w Amazonii (siedlisko tysięcy gatunków), a ginące gatunki ryb wciąż można kupić w supermarkecie. A zatem z ochroną ginących gatunków nie jest tak dobrze jak być powinno.
Psy –  mity i faktyPsy – mity i faktyJeśli pies je trawę, to będzie deszcz albo jeśli pies ma suchy nos, to z pewnością ma gorączkę Od...