Ochrona siedlisk - aspekty, cele i sposoby. Ekosystem

Jak chronić ekosystemy? Rafa koralowa. Źródło: Corel Stock Photo
Żródło: Corel Stock Photo
Ochrona siedlisk jest dopełnieniem ochrony gatunkowej, nie da się skutecznie chronić zwierząt bez zachowania i ochrony całych ekosystemów, a więc także ich naturalnych miejsc bytowania.

Potrzebę ochrony przyrody dostrzegano już w czasach historycznych, chociaż początkowo odpowiednie przepisy określały raczej przywileje władzy niż troskę o dobro zwierząt.  W Polsce już za czasów Bolesława Chrobrego wydano przepisy chroniące bobry, a kolejni królowie wydawali dekrety dotyczące innych zwierząt.

Lasy deszczowe w Australii

Wszystko rzecz jasna w trosce o możliwość urządzania polowań przez szlachetnie urodzonych, chociaż faktycznie przy okazji można mówić w jakimś stopniu o ochronie gatunkowej. Szybko jednak się okazało, że ochrona gatunkowa to za mało. Mimo ochrony coraz liczniejszych gatunków ich liczebność zmniejszała się – co było odpowiedzią na utratę czy degradacje ich siedlisk. Dlatego współcześnie trudno mówić o ochronie jakichkolwiek zwierząt bez chronienia ich siedlisk.  Spośród krajowych aktów prawnych kwestie te reguluje m in. ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku.

Jak chronić ekosystemy? Rafa koralowa.Jak chronić ekosystemy? Rafa koralowa.