Definicja terminu :

butwienie

Butwienie to proces rozkładu szczątków organicznych. Zachodzi w glebie, w warunkach tlenowych i dotyczy przede wszystkim roślin. Zapoczątkowują go bytujące w glebie bakterie i grzyby, zwane saprotrofami. Są to organizmy cudzożywne, które energię czerpią z bytowania na martwych szczątkach roślinnych. W łańcuchach troficznych ekosystemów plasują się z tego względu na pozycji reducentów (choć same stanowią pożywienie dla przeróżnych mikroorganizmów z grupy protistów). W wyniku butwienia, znaczna część martwej materii organicznej ulega mineralizacji, a więc zostaje przetworzona do prostych związków nieorganicznych. Cząstki mineralne, jakie wytwarzają się ostatecznie w procesie rozkładu szczątków organicznych, to dwutlenek węgla, woda, amoniak oraz jony azotowe, siarczanowe i fosforanowe. Butwienie jest także pierwszym etapem humifikacji, co w rezultacie prowadzi do powstania próchnicy. Humifikacji podlega około 1/4 do 1/5 substancji organicznej.

Butwienie dotyczy głównie szczątków roślinnych. By Sander van der Wel from Netherlands ([368/365] Grounding) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons