Definicja pojęcia:

drzewa

Drzewa – należą do grupy największych roślin lądowych. Wyróżnia je posiadanie zdrewniałego pojedynczego pędu (pnia) lub kilku pędów głównych, a także zdrewniałych gałęzi tworzących koronę. Drzewa to rośliny wieloletnie, okazałe, w większości wysokie lub bardzo wysokie. Dożywają kilkuset, a nawet kilku tysięcy lat w zależności od gatunku i miejsca występowania, co sprawia że należą do jednych z najdłużej żyjących organizmów na Ziemi. Mogą rosnąć pojedynczo (solitery), w niewielkich skupiskach lub gęściej zajmować dany obszar, tworząc las. Wówczas występują one w zwarciu i stanowią środowisko życia dla wielu gatunków zwierząt, charakterystycznych dla danego ekosystemu leśnego.

Największe, występujące obecnie drzewa to sekwoje i mamutowce z zachodnich wybrzeży Ameryki Północnej oraz eukaliptusy rosnące w Tasmanii. Wyrastają one na wysokość ponad 115 metrów.

Pierwsze drzewa pojawiły się w dewonie, około 400 milionów lat temu. Żywą skamieniałością, która przetrwała 170 mln lat w niemal niezmienionej formie jest miłorząb dwuklapowy (gatunek reliktowy). Istnieją również gatunki drzew, które odradzają się wegetatywnie, co wydłuża ich egzystencję do nawet 10 tys. lat. Najstarsze drzewa występujące na terenie Polski to niektóre dęby, lipy  i cisy, których wiek określa się na 800-1200 lat.

Sekwoje, By Acroterion (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons