Definicja terminu :

energia

skalarna wielkość fizyczna charakteryzująca stan układu fizycznego, wszelkiego rodzaju procesy i oddziaływania w przyrodzie. Jest miarą zdolności układów do wykonania pracy. Rozróżnia się różne rodzaje energii w zależności od występujących procesów fizycznych, a mianowicie: mechaniczną, elektromagnetyczną, grawitacyjną, jądrową, cieplną, chemiczną itd. Jednostką w układzie SI jest dżul (J). Energia potencjalna to energia zmagazynowana w ciele lub układzie wskutek jego położenia (np. w polu grawitacyjnym), kształtu lub stanu. Energia kinetyczna jest energią ruchu, która dla ciała o masie m poruszającego się z prędkością v równa się Ek = mv2/2. Dla ciała obracającego się z prędkością kątową omega jest równa Iomega2/2, gdzie I oznacza moment bezwładności ciała. Energia wewnętrzna ciała jest sumą energii potencjalnej i kinetycznej atomów i cząsteczek tegoż ciała. Wszystkie procesy życiowe, zachodzące na Ziemi, oparte są głównie na dopływie energii słonecznej. Poza tym w przyrodzie źródłami energii są: węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, siła wiatru, energia grawitacyjna wody. Życie i funkcjonowanie organizmów polega na ciągłym przekształcaniu różnych rodzajów energii: energii chemicznej, energii cieplnej, energii świetlnej, energii mechanicznej, energii elektrycznej.